loading...
فایلینا
عباس بازدید : 297 سه شنبه 06 بهمن 1394 نظرات (0)
در دنیای امروز كمتر كسی است كه از نگرانی های مرموز رنج نبرد و علی رغم آراستگی ظاهری به نوعی آشفتگی درونی گرفتار نباشد، به نظر می رسد منشاء این همه سرگشتگی ، دوری انسان از مبدأ و اصل خویش است و آن دوری از خداوند و غرق شدن در زندگی مادی است

پایان نامه کارشناسی رشته الهیات و معارف اسلامی با عنوان تعریف و ویژگی های طمانینه و آرامش

 

چكیده:
با صنعتی شدن جوامع و حركت و پیشرفت آنان به سوی تكامل سیر مادی و در ظاهر، آسان شدن زندگی افراد بشر، این گونه به نظر می رسد كه به خلاف این كه تصور می شود با این همه امكانات و پیشرفت، انسان باید در آرامش و به دور از نگرانی باشد می بینیم كه هر روز افسردگی ها، اضطراب ها و حتی خودكشی ها بیشتر می شود.در كشور ما نیز با بالا رفتن سطح زندگی مردم و صنعتی شدن كشور این ناآرامی ها نیز افزایش پیدا كرده است.در بررسی عوامل این ناآرامی ها به این نتیجه می رسیم كه غرق شدن انسان در جامعه صنعتی و مدرن تر به تدریج انسان ها را از عوامل معنوی و یاد خدا دور می‌سازد و این همان عامل ایجاد اضطراب ها و نگرانی هاست. در حالی كه بررسی در آیات و روایات و دستورات الهی و به كارگیری آن‌ها می تواند انسان را در كنار تكنولوژی و صنعت به آرامش برساند. بنابراین بنده به دنبال عوامل آرامش و یافتن عوامل ضد آرامش از منظر قرآن و احادیث پرداختم، شاید بتواند یاری‌گر انسان در این جامعه پراضطراب باشد.
روش ارائه شده در این جا روش تحلیل محتوی و جمع آوری اطلاعات به صورت كتاب خانه‌ای می باشد كه در سه فصل ارائه شده است.طمأنینه به معنای آرامش قلب و بیرون شدن خطرات منافی با اخلاص از آن است، كه با یاد خدا به وجود می آید. و دارای ویژگی هایی مثل سرچشمه الهی داشتن آن، عامل پیروزی، زیاد شدن ایمان، ملازمت آن با تقوی و قابل پذیرش بودن است. حال برای رسیدن به این آرامش، اسباب و عواملی بیان شده است، از جمله: رابطه نزدیك آن با ایمان، دعا كه زداینده غصه از دل هاست، نماز و عبادت، ذكر و یاد خداوند،‌ ایمان و توكل و كسی كه در زندگی راضی به قضا و قدر الهی است و همه امور را به خداوند سپرده و او را وكیل خود كرده است دیگر دچار اضطراب و یاس نخواهد شد.همچنین توبه و عوامل دیگری مثل: ازدواج، دوستی با مومنین، صبر و استقامت، خوش‌بینی به مردم، قناعت، ترك تكلف، مسافرت و .. بیان شده است.در بررسی عوامل سلب آرامش به عواملی هم چون گناه كه سرمنشأ همه اضطراب‌هاست، حسادت كه روح انسان را از بین می برد و جسم را فرتوت می كند، تفكرات ناصحیح در مورد گذشته و آینده؛ لجاجت و ستیزه جویی، دشمنی و كینه توزی؛ دنیا دوستی، خشم و غضب، بهتان، مسخره كردن، فحش و اذیت و آزار مردم بر می‌خوریم.
كلید واژه ها:

آرامش

قرآن

سنت

اضطراب

طمأنینه

مقدمه
در دنیای امروز كمتر كسی است كه از نگرانی های مرموز رنج نبرد و علی رغم آراستگی ظاهری به نوعی آشفتگی درونی گرفتار نباشد، به نظر می رسد منشاء این همه سرگشتگی ، دوری انسان از مبدأ و اصل خویش است و آن دوری از خداوند و غرق شدن در زندگی مادی است. بنابراین بنده سعی كردم روش های موثر در كسب آرامش و دور كردن عوامل اضطراب را مورد ررسی قرار دهم و از آن جا كه قرآن و احادیث پیامبر (علیه السلام) و ائمه بهترین منبع برای بدست آوردن آرامش و طمانینه در دنیای امروز از دیدگاه اسلام،‌قرآن و سنت است که سعی کردم در این تحقیق از دو منبع استفاده کنم.روش تحقیق در این جا، روش تحلیل محتوی بوده و روش جمع آوری اطلاعات به صورت كتاب خانه ای می باشد كه در سه فصل تدوین شده است.
فهرست مطالب

فصل اول: تعریف و ویژگی های طمانینه و آرامش1

کلیات تحقیق2

تعریف طمأنینه:

لغوی5
اصطلاحی5

ویژگی های آرامش:

سرچشمه الهی6
افزایش ایمان8
ملازمت با تقوی10
قابلیت پذیرش10
عامل پیروزی11
نتیجه13

فصل دوم: اسباب حصول آرامش

ایمان14

مقایسه مومنان و افراد با ایمان14

اولیاءالله 15
ایمان ضد ترس و اندوه19
امنیت باطن20
خوفی ایمنی بخش21
دعا21
یقین22
نماز:
تامین نیاز درونی و روانی انسان23
كنترل هوی و هوس24
دستیابی به وقار اخلاقی24
شیوه های رهایی از اضطراب25
ذكر 28
ذكر بر انگیزاننده فكر30
آرامش دل درگرو یاد خدا31
ازدواج32
مساکن طیبه33
توکل33
عبادت34
توبه35
یاد مرگ38
صبر و استقامت39
نتایج صبر 41
رضا و قدر الهی42
واقع بینی44
شکرگزاری45
وقار و سنگینی45
قناعت48
ترک تکلف49
دوستی49
اخلاص50
سایر عوامل51
نتیجه52

فصل سوم : علل و اسباب سلب آرامش

گناه 54
حسد55
مفاسد حسد56
افسوس گذشته و غصه فردای نیامده57
مراء و جلال58
دنیا دوستی59
تبدیل نعمت به نغمت64
خشم و غضب65
دشمنی و كینه توزی67
عجله وشتاب69
وسواس70
سایر علل سلب آرامش72
راهكارها72
علاج حسد72
علاج خشم73
علاج وسواس73
نتیجه 74
پیشنهادات76
نتیجه گیری76
منابع و مأخذ78
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1201
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 131
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 18
  • آی پی دیروز : 396
  • بازدید امروز : 21
  • باردید دیروز : 1,197
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,613
  • بازدید ماه : 1,613
  • بازدید سال : 21,477
  • بازدید کلی : 493,495
  • کدهای اختصاصی