سفالینههای منقوش شوش از لحاظ بصری و زیبایی با قوانین هندسی خاصی، دارای اهمیت ویژهای میباشد و در این میان بررسی نقوش گیاهی و حیوانی سفالینه های شوش به طور خاص مورد توجه این پژوهش واقع شده است
دسته بندی | هنر و گرافیک |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 493 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 85 |
دانلود پایان نامه رشته گرافیک
بررسی نقوش گیاهی و حیوانی سفالینه های شوش
مطالب مرتبط:
دانلود پایان نامه هنر سفالگری
دانلود مقاله نقوش اصیل سفالینه
دانلود مقاله بررسی سفالینه های نیشابور
دانلود پایان نامه بررسی سفالینه های شوش از منظر زیبایی
چکیده:
نقش طبیعت در زندگی مردمان پیش از تاریخ اهمیت بسزایی داشته است؛ به طوری که عناصر سهگانه طبیعت شامل: آب، خاک و باد در زندگی بشری همواره به صورت نمادین و به شکلهای مختلف، در آثار هنری پیش از تاریخ مشاهده شده است. سفالینههای منقوش ایران در بین سایر هنرهای پیش از تاریخ از جایگاه ویژهای برخوردار میباشند. نقوش سفالینههای پیش از تاریخ علاوه بر جنبه زیبایی، کارکردی نمادین را در بر میگیرد و بازخوانی آن همانند کتابی، ما را از نحوه زندگی و اعتقادات مردمان آن دوران آگاه میکند. سفالینههای منقوش شوش از لحاظ بصری و زیبایی با قوانین هندسی خاصی، دارای اهمیت ویژه-ای میباشد و در این میان بررسی نقوش گیاهی و حیوانی سفالینه های شوش به طور خاص مورد توجه این پژوهش واقع شده است.
کلمات کلیدی:
نقوش گیاهی
نقوش حیوانی
سفالینه های شوش
مقدمه:
سفال یکی از پدیده های فرهنگی با نقش و نگار نمادین و تمثیلی همواره وسیله ای برای انتقال اندیشه بوده است.نقوش روی سفال یک دنیا مطلب در خود گنجانده است.مردمان باستان به وسیله نقش پردازی منظور خود را بیان می کردند.سفالگری از ابتدای نوسنگی در سزمین ایران معمول گردید و بیش از هر پدیده دیگر نماینده نبوغ و هنرمندی ایرانیان به شمار آمده است.
سفالگری هنر کار با عناصر اصلی است.سفال به عنوان ابتدایی ترین هنرها از انتزاع کامل برخوردار بوده است.این خاصیت بینظیر شکل پذیری گل و ماندگاری در طول دوران باعث شده که همواره منبع توجه محققان در رشته های گوناگون که جویای شناسایی تمدن و فرهنگ ایران زمین می باشد.
خاک، آتش، آب و آنچه که ذهن سفالگر چشم و دستش میگیرد و میخواهد و به هم پیوند میزند. باد نیست طوفانی است که تا دست در گل نکرده باشید گذر آنرا کنید. سفالینه خاک است و خاک میماند.پیوند ما با زمین است و با تمامی آن کاسه و کوزه ها و کاشیهای شگرفی که قرنهای متمادی روی این خاک و از این خاک ساخته شده.
فهرست مطالب
بررسی نقوش گیاهی و حیوانی سفالینه های شوش1
چکیده:1
کلمات کلیدی:1
فصل اول:کلیات موضوع4
مقدمه:4
سفالگری در شوش5
بیان مساله :6
اهداف تحقیق:6
روش تحقیق7
مطالعه ادبیات و پیشینه پژوهش8
ابزار و نحوه ی انجام پژوهش9
فصل دوم: مبانی نظری پژوهش10
مقدمه:10
مقدمه :12
سفالگری13
پیشینه سفالگری15
پیشینهٔ سفالگری در ایران16
شوش، مهد سفالگری18
شوش، مهد سفالگری19
پیشینه سفالگری20
چرخ ساز که به صورت کند وتند21
سفال اصل شوش :22
معـروفـتـرین پـیـشرفـتهای فـنی در رشته سفالینه سازی از این قـرار است:23
بعـد از اسلام25
دوره اولیه اسلام26
سه نوع رنگ مینایی وجود دارد:28
دوره میانی اسلام29
دورهً متـاًخـر اسلامی32
فصل سوم: روش شناسی و معرفی نقوش33
مقدمه :34
خط ساده :36
خطوط متقاطع:37
اشكال هندسی:38
6-تلباكون- تخت جمشید هزاره چهارم ق-م39
7-تپه سیلك- كاشان3300 ق-م40
8-تپه گیان- نهاوند- هزاره سوم ق-م41
9- تپه گیان- نهاوند_ هزاره سوم ق-م42
10-اسمعیل آباد- شهریار- هزاره چهارم ق-م43
11-تپه سیلك-كاشان3500 ق- م44
12- تل باكون- تخت جمشید هزاره دوم ق- م44
کهن ترین اشیای سفالی ایران:46
سیلک48
1- خط ساده :49
2- خط شکسته:49
3 - خطوط متقاطع:49
6 - ترکیب خط و نقش گیاه :50
7 - حیوان :50
دوره های سیلک51
1 - سیلک اول (حدود سال 4200 ق.م)51
سفال آجری رنگ52
سیلک دوم (حدود سال 3800 ق.م)53
سیلک سوم (حدود سال 3500 قبل از میلاد).55
نقش انسان نیز58
سفال خاکستری تیره59
بررسی نقش بز کوهی بر روی سفال تمدن تپه سیلک شوش63
سیلك سوم (حدود سال 3500 ق.م.)67
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل نقوش76
منابع و ماخذ :78