loading...
فایلینا
عباس بازدید : 129 چهارشنبه 23 دی 1394 نظرات (0)
ارتداد از ریشه « رد » در لغت عرب به معنای بازگشت و رجوع است چنانچه در قرآن هم در اكثر موارد بدین معنا آمده است « ان الذین ارتدوا علی ادبارهم » یعنی آنهایی كه به عقب برگشتند دانلود پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق با عنوان ارتداد در اسلام بررسی نظرات كلاسیك و نگاهی به نظرات جدید سیستم همکاری در فروش فایل فایلینا همکاری در فروش فایل

پایان نامه کارشناسی ارشد حقوق با عنوان ارتداد در اسلام

بررسی نظرات كلاسیك و نگاهی به نظرات جدید

پیشگفتار
مسئله ارتداد از مسائل مهمی است كه از جنبه های مختلف علوم فقهی ،‌تاریخی ،‌ كلامی و تفسیری قابل بررسی و كنكاش است. با توجه به اینكه احكام فقهی در جامعه امروز ما از جنبه حكومتی شكل عملی و كاربردی یافته و بازتاب آن در قوانین ،‌رویه و یا احكام صادره از دادگاهها ظهور و بروز یافته است، لذا موضوع ارتداد امروزه از جنبه حقوقی نیز مورد توجه قرار گرفته و مباحث مختلفی را میان فقها و حقوقدانان و بعضا سیاسیون برانگیخته است .
بررسی احكام ارتداد از جنبه موازین حقوق عمومی و خصوصی داخلی و حقوق بین الملل و قوانین مرتبط با حقوق بشر و منشور اعلامیه جهانی آن موضوع جدیدی است كه حداكثر در چند دهه اخیر به آن پرداخته شده است، حال آنكه كه مباحث ارتداد از جنبه های تاریخی سابقه ای چند هزار ساله دارد كه به یونان قدیم و محاكمه سقراط مطابق قوانین آتن و محكومیت وی به اعدام باجام شوكران در 2400 سال پیش بر میگردد .
شكایت علیه سقراط در سال 399 پیش از میلاد با این مضمون به دادگاه تسلیم شد كه «سقراط بر خلاف موازین قانونی رفتار می‌كند، زیرا او به خدایان تایید شده از طرف دولت اعتقاد ندارد و خدای جدیدی به نام دایمونیا را تبلیغ می‌كنند. علاوه بر آن او مرتكب عمل خلاف قانون می‌شود، زیرا جوانان را فاسد می‌نماید».
از جنبه فقه اسلامی نیز سابقه ارتداد به زمان ظهور اسلام و حكومت اسلامی تشكیل شده توسط پیامبر اكرم (ص) می رسد . اما تفاوت اساسی ارتداد در صدر اسلام با یونان قدیم این بود كه درصدر اسلام ارتداد به صورت تغییر عقیده واقعی و درونی مبتنی بر ارتداد فكری مطرح نبود بلكه معمولا با انگیزه های سیاسی ، اقتصادی یا قومی همراه بود. مثلاً برخی مرتدین به خاطر اینكه زكات نپردازند از اسلام بر می‌گشتند. و برخی دیگر كه مرتكب جنایت شده بودند جهت فرار از قصاص مرتد می‌شدند.
کلمات کلیدی:

ارتداد

احكام فقهی

مرتد

علوم فقهی

واژه ارتداد

الف : معنای لغوی
ارتداد از ریشه « رد » در لغت عرب به معنای بازگشت و رجوع است. چنانچه در قرآن هم در اكثر موارد بدین معنا آمده است : « ان الذین ارتدوا علی ادبارهم » یعنی آنهایی كه به عقب برگشتند. و یا: «و من یرتدد منكم عن دینه » یعنی كسانی از شما كه از دینشان برگردند و یا « ان تطیعوا الذین كفروا یرودوكم علی اعقابكم » یعنی اگر كافران را اطاعت كنید شما را به عقب بر می گردانند . اما گاهی اوقات واژه ارتداد به معنی از حالتی به حالتی دیگر تغییر یافتن و یا به عبارتی دگرگونی آمده است : « فلما ان جاء البشیر القاه علی وجهه فارتد بصیرا » یعنی هنگامی كه بشارت دهنده پیراهن یوسف را بر صورت یعقوب افكند وی ناگهان بینا شد .
در بسیاری از اوقات نیز ارتداد در لغت عرب به معنای رفت و برگشت مکرر مرادف با تکرار است. مانند واژه تردد که به معنای رفت وآمد مکرر است. این مفهوم در آیه 137 سوره نساء تصریح گردیده است . «ان الذین امنوا ثم کفروا ثم آمنوا ثم کفروا ثم ازدادوا کفرا لم یکن الله لیغفرلهم و لایهدیهم سبیلا» آنانی که ایمان آورده ، سپس کفر ورزیده سپس ایمان آورده، سپس کفر ورزیده و سپس بر کفر خود افزودند، خداوند آنها را نیامرزیده و هدایتشان نمی کند . مرحوم طبرسی در تفسیر مجمع البیان در ذیل آیه 137 سوره نساء می گوید: احتمال سوم آن است که مقصود آیه گروهی از اهل کتاب باشند که خواستند عده ای از اصحاب رسول خدا را دچار شک کنند و به همین جهت در حضور مسلمانان اظهار ایمان می کردند و بعد می گفتند برای ما شبهه ای پیش آمده و کفر می‌ورزیدند و این امر را تکرار می کردند .
فهرست مطالب
پیشگفتار1
بخش اول
بررسی نظرات كلاسیك 4
واژه ارتداد4
الف: معنای لغوی4

ب: ارتداد در اصطلاح5

مصادیق مرتد9
انواع ارتداد11

انواع ارتداد در فقه اهل سنت11

انواع ارتداد در فقه امامیه12
مرتد ملی و فطری12
تعاریف سه گانه مرتد فطری13
مرتد فطری و ملی مطابق تعریف مشهور14

احکام کلی ارتداد در فقه شیعه مطابق تعریف مشهور15

احكام كلی مرتد فطری (مرد) 15
احكام كلی مرتد ملی15
احكام كلی زن مرتده 15
احكام كلی ارتداد دسته جمعی16
محقون الدم و مهدور الدم16
محقون الدم 16
مهدور الدم16
مصادیق مهدور الدم17
مجازاتها18
1- قتل 18
الف: دیدگاه امامیه18
ب: دیدگاه اهل سنت20

مسئولیت مدنی و كیفری مسلمانان در قتل مرتد21

2- مصادره و تقسیم اموال26
الف: دیدگاه امامیه26
مرتد فطری مرد26

مرتد ملی مرد و زن مرتده اعم از ملی و فطری27

ب: دیدگاه اهل سنت28
3- انتفای زوجیت30
الف: دیدگاه امامیه30
نوع عده زوجه مرد مرتد31
ب: دیدگاه اهل سنت32
نتیجه33
4و5- حبس و تنبیه بدنی34
الف: دیدگاه امامیه34
ب: دیدگاه اهل سنت35
راههای اثبات ارتداد36
1- علم قاضی36
2- بینه37
3- اقرار38
ارتداد در قرآن39
شرایط ارتداد در قرآن39
آثار ارتداد در قرآن41
نتیجه44

حکم فقهی ارتداد در قرآن بنا به استنباط مشهور فقها46

توبه مرتد50
استتابه 57
الف: دیدگاه اهل سنت57
دیدگاه امامیه58
مدت استتابه59
ادله استتابه 60
مجازات ارتداد حد است یا تعزیر61
حد از دیدگاه فقها61
مصادیق حدود62
تعزیر از دیدگاه فقها63

تفاوت حد و تعزیر64

نتیجه66

ارتداد از دیدگاه حقوق ایران70

اصل قانونی بودن جرایم و مجازاتها70
قاعده منع عقاب بلابیان71
استدلال مخالفین جاری شدن اصل و قاعده72
پاسخ به مخالفین و نتیجه گیری73
بخش دوم
بررسی نظرات جدید و غیر مشهور فقها76
1- آیت الله موسوی اردبیلی77
بررسی آیات ارتداد80
نتیجه گیری85
جمع بندی87
بررسی روایات88
ولد علی الاسلام به چه معنا است89
جمع بندی و نتیجه گیری....................................................................103
توضیحی دیگر در معنای
ولد علی الاسلام با عنایت به تناسبات علم و موضوع .......................106
موجبات ارتداد....................................................................................107
تعریف ضروری دین...........................................................................114
بررسی اجماع......................................................................................116
2-بررسی نظرات حجه الاسلام احمد قابل........................................120
تعریف واژگان....................................................................................121
دلیل عقلی...........................................................................................126
دلیل نقلی............................................................................................128
نتیجه دلیل نقلی..................................................................................134
ادله نقلیه مورد استناد فقها..............................................................136
آیات مرتبط با بحث ارتداد................................................................137
انحصار جواز قتل در دو مورد...................................................147
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1201
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 12
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 133
  • آی پی دیروز : 73
  • بازدید امروز : 232
  • باردید دیروز : 158
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 627
  • بازدید ماه : 627
  • بازدید سال : 20,491
  • بازدید کلی : 492,509
  • کدهای اختصاصی