loading...
فایلینا
عباس بازدید : 106 پنجشنبه 24 دی 1394 نظرات (0)
از دیدگاه امام خمینی، مصلحت به معنای منافعی است كه ـ گرچه بطور غیر مستقیم ـ به عموم مردم باز‌گردد

دانلود مقاله رشته فقه و معارف اسلامی

مصلحت از منظر امام خمینی

چكیده:
مصلحت را شیخ مفید در فقه امامیه پی نهاد، شهید اوّل با بررسی آن در قواعد فقهی بدان تعمیم بخشید و آن را روشمند ساخت و صاحب «جواهر» رابطة ولایت فقیه و مصلحت را نمایاند و امام خمینی در آن طرحی جامع در انداخت و آن را به صورت یك نظریه درآورد. از نگاه امام ، مصلحت به معنای منافعی است كه به جامعه باز می گردد و قلمرو وسیعی دارد؛ به گونه أی كه منافع دنیوی، اخروی و فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و … را در بر می گیرد و این معنا بسی با مصالح مرسله متفاوت است. مصلحت به این معنا از مهمترین ضوابط احكام حكومتی است و رهبران جامعه باید در تصمیم گیریهای خود به آن توجه كنند.
هر گاه مصلحتها با هم متزاحم شوند و یا حكم حكومتی در بردارندة مصلحت با احكام شرعی ناسازگار باشد، باید مصلحت مهم و یا حكم مهم را در آستان اهِم قربانی كرد. امام راحل راهبردهای اجرایی و آیین نامة این مسألة فقهی را به گونه أی جامع ارائه داد؛ بدین سان كه مرجع تشخیص مصلحت، مخالفت آن با احكام شرعی و اهِم و مهم را در جمهوری اسلامی ایران تعیین كرد و چگونگی مشاركت مردم را در تشخیص مصلحتها و بالمآل , صدور احكام حكومتی نمایاند. امام دربارة مصلحت و احكام حكومتی دیدگاه وسیعی داشت و آن را در چارچوب زمینه های معاملات محدود نمی ساخت.
تصمیمهای درست و بهنگام رهبری هر جامعه از اصلی ترین عوامل موفقیت آن به شمار می آید . قوانین، دستورالعملها، عزل و نصب كارگزاران و چگونگی گزینش آنان، برنامه ریزیهای خرد و كلان و شیوة اجرای قانون، هر گاه درخور و خردورزانه باشد، جامعه می تواند از پیچ و خم مشكلات فزاینده بگذرد و در رویارویی با توفانهای سهمگین رخدادادها، سرافرازانه و با قامت استوار ایستاده و خم به ابرو نیاورد و با عزت از این رهگذر به سوی رستگاری و بالندگی رهنمون گردد؛ همان گونه كه تصمیمهای نپخته و نسنجیده رهبران جامعه كه بر پایة مصلحت جامعه و تأمل باشد، سستی، زبونی و ركود را در پهنة اجتماع می گستراند و آن را به سمت ذلت و ناپایداری می كشاند، به این دلیل، بسیار شایسته است كه پژوهندگان معارف اسلامی با تحقیق دربارة ضوابط و محورهای تصمیمهای رهبری جامعة اسلامی(احكام حكومتی)، و زوایای گوناگون آن را بازشناسند و بازشناساند.
کلمات کلیدی:

مصلحت

تشخیص مصلحت

تزاحم احكام حكومتی

مصلحت از دیدگاه امام خمینی

مقدمه
امام خمینی ـ احیاگر اندیشة ولایت فقیه و حكومت اسلامی و معمار انقلاب اسلامی ـ تحولی شگرف در همة مسایل سیاسی فقه پدید آورد؛ امام راحل از سویی اصل ولایت فقیه را در فقه و اصول به گونه ای مشروح و مستدل طرح كرد و از طرفی با برپایی انقلاب اسلامی و مبارزه بی امان علیه رژیم منحوس پهلوی ـ كه به سقوط دستگاه سلطنت ستم شاهی و پیروزی انقلاب اسلامی انجامید ـ كوشید تا الگوی حكومت اسلامی را بازشناسد و بازشناساند. عنصر مصلحت در زمرة موضوعاتی است كه سهم اساسی و جایگاه بارزی در اندیشة فقهی ـ سیاسی امام خمینی دارد؛
امام راحل در این باره نكتههای سودمند و فراوانی آورده است. در این مقاله سعی می كنیم بیشتر از دیدگاههای ایشان درباره مسایل مربوط به مصلحت سخن بگوییم كه در مطالب فقهای پیشین یا طرح نشده است و یا كاستیهای چشمگیری دارد و به عبارت دیگر بیشتر نوآوریهای حضرت امام را برای خوانندگان بازگو كنیم.
از دیدگاه امام خمینی، مصلحت به معنای منافعی است كه ـ گرچه بطور غیر مستقیم ـ به عموم مردم باز‌گردد؛[11] بدین گونه كه از نظر ایشان، مصلحتی كه شرط اصلی احكام حكومتی است و رهبران جامعه باید با توجه به ملاحظه آن دربارة موضوعات حكومتی تصمیم بگیرند، عبارت است از تأسیسات ملی و حكومتی كه همه میتوانند از آنها استفاده كنند، اقداماتی از قبیل: احداث و تعمیر پلها، جادهها، خیابانها، كوچهها، تجهیز ارتش و برآوردن دیگر نیازهای حكومت در زمره این مصالح است؛ وی در این باره مینویسد:
«مصلحتهای عمومی از قبیل نبرد با دشمنان، دفاع [از سرزمین و حكومت اسلامی]، تعمیر راهها، احداث نیروگاههای برق و امثال آن از دیگر مصالح كه [منافع آن] به عموم مسلمانان باز میگردد؛ گرچه فرض شود كه گروهی یا قشری نمیتوانند از آن بهره برند.»[12]
فهرست مطالب
نظریه مصلحت از دیدگاه امام خمینی(ره)1
چكیده:1
اشاره ای به مراحل تطور مصلحت در فقه شیعه4
مصلحت از دیدگاه امام خمینی5

مفهوم مصلحت5

مصلحت و احكام حكومتی7

قلمرو مصلحت10

تعارض یا تزاحم13

دیدگاه امام خمینی دربارة تزاحم احكام حكومتی15

استاد شهید مرتضی مطهری در این باره می نویسد:16

ضوابط مصلحت17

حفظ اسلام و نظام اسلامی19
1-1 اهمیت حفظ اسلام و نظام اسلامی19
2ـ در نظر گرفتن احكام شرعی25
تشخیص مصلحت29
تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، نوشته است، در این باره چنین آمده است:31
پی نوشتها :37
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1201
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 140
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 45
  • آی پی دیروز : 396
  • بازدید امروز : 60
  • باردید دیروز : 1,197
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 1,652
  • بازدید ماه : 1,652
  • بازدید سال : 21,516
  • بازدید کلی : 493,534
  • کدهای اختصاصی