loading...
فایلینا
عباس بازدید : 247 دوشنبه 12 بهمن 1394 نظرات (0)
دیه در اسلام بر معیار ارزش معنوى انسان مقتول نیست، بلكه یك دستور خاصى است كه ناظر به مرتبه بدن انسان كشته شده مى‏باشد، نشانه آن این است كه اسلام بسیارى از افراد اعم از زن و مرد را كه داراى اختلاف علمى یا عملى‏اند متفاوت مى‏بیند و تساوى آنها را نفى مى‏كند، و در عین حال دیه آنها را مساوى مى‏داند
دسته بندی حقوق
   
فرمت فایل doc
حجم فایل 136 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 34

دیه متفاوت و كفاره متساوى

مقدمه
دیه در اسلام بر معیار ارزش معنوى انسان مقتول نیست، بلكه یك دستور خاصى است كه ناظر به مرتبه بدن انسان كشته شده مى‏باشد، نشانه آن این است كه اسلام بسیارى از افراد اعم از زن و مرد را كه داراى اختلاف علمى یا عملى‏اند متفاوت مى‏بیند و تساوى آنها را نفى مى‏كند، و در عین حال دیه آنها را مساوى مى‏داند، مثلا درباره تفاوت عالم و جاهل مى‏گوید:
... هل یستوی الذین یعلمون و الذین لایعلمون (1)
آیا كسانى كه مى‏دانند با كسانى كه نمى‏دانند مساویند؟
و درباره تفاوت مجاهد قائم و غیر مجاهد قاعد چنین مى‏فرماید:
لایستوی القاعدون من المؤمنین غیر اولی الضرر و المجاهدون فی سبیل الله (2)
مؤمنان خانه‏نشین كه زیان دیده نیستند با آن مجاهدانى كه با مال خود در راه خدا جهاد مى‏كنند یكسان نمى‏باشند.ودرباره اختلاف كسى كه قبل از فتح مكه و پیروزى چشمگیر اسلام، جهاد و كمك مالى مى‏كرد و در راه خدا مبارزه و انفاق مى‏نمود با كسى كه بعد از فتح مكه در جهاد شركت مى‏كرد و در راه اسلام كمك مالى مى‏نمود چنین مى‏فرماید:
... لا یستوی منكم من انفق من قبل الفتح و قاتل اولئك اعظم درجة من الذین انفقوا من بعد وقاتلوا وكلا وعد الله الحسنى والله بما تعلمون خبیر (3)
كسانى از شما كه پیش از فتح مكه انفاق و جهاد كرده‏اند با دیگران یسكان نیستند، آنان از حیث درجه بزرگتر از كسانى‏اند كه بعدا به انفاق و جهاد پرداخته‏اند.
غرض آن كه قرآن كریم با تصریح به عدم تساوى ارزش‏هاى الهى افراد یاد شده وبا اصرار بر تفاوت معنوى آنان تصریح به تساوى آنان در قصاص و دیه دارد و در این باره راجع به تساوى همگان چنین مى‏فرماید:وكتبنا علیهم فیها ان النفس بالنفس والعین بالعین والانف بالانف والاذن بالاذن والسن بالسن والجروح قصاص فمن تصدق به فهو كفارة له (4)
و مقرر كردیم برایشان كه جان در مقابل جان و چشم در برابر چشم و بینى در برابر بینى و گوش در برابر گوش و دندان در برابر دندان مى‏باشد وزخم‏ها به همان ترتیب قصاص دارند و هركه آن را ببخشد پس كفاره (گناهان) او خواهد بود.یعنى هر انسانى اعم از زن و مرد در قبال انسان دیگر خواه زن و مرد قصاص مى‏شود چه این كه قصاص اجزا و اطراف و قصاص جراحت‏ها نیز مساوى است، لیكن همین عموم یا اطلاق در آیه دیگر تقیید و تخصیص مى‏پذیرد زیرا خداوند در آیه دیگر چنین فرمود:
یا ایها الذین الذین امنوا كتب علیكم القصاص فی ا لقتلى الحر بالحر والعبد بالعبد والانثى بالانثى (5)
اى كسانى كه ایمان آروده‏اید درباره كشتگان، بر شما قصاص مقرر شده: آزاد عوض آزاد و بنده عوض بنده و زن عوض زن.
کلمات کلیدی:

دیه متفاوت

دیه در اسلام

كفاره متساوى

نقش زمان و مكان در قصاص و دیه

فهرست مطالب
دیه متفاوت و كفاره متساوى1
متن:17
قصاص زن و مرد17
الف) قصاص نفس17
ب) قصاص عضو18
دیه مرد و زن18
الف) دیه نفس18
ب) دیه عضو18
دلایل برابرى زن و مرد در دیه و قصاص18
الف) عدالت خداوند متعال18
نقد و بررسى19
ب) برابرى همه انسان‏ها با یكدیگر20
نقد و بررسى20
ج) صراحت آیات قصاص21
نقد و بررسى21
د) حیات بودن قصاص22
نقد و بررسى22
ه) خوددارى اطلاق آیات قصاص از تقیید22
نقد و بررسى22
و) روایات مخالف با روایات مشهور23
نقد و بررسى23
ز) ضعف اجماع23
نقد و بررسى24
نقش زمان و مكان در قصاص و دیه24
قانون و زنان سرپرست خانوار25
پیشنهاد حقوقى26
اشاره26
پاورقی27
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1201
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 126
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 393
  • آی پی دیروز : 73
  • بازدید امروز : 1,137
  • باردید دیروز : 158
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 1,532
  • بازدید ماه : 1,532
  • بازدید سال : 21,396
  • بازدید کلی : 493,414
  • کدهای اختصاصی