loading...
فایلینا
عباس بازدید : 286 شنبه 08 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله رشته رسانه

تاریخچه و نحوه شكلگیری ویدئوآرت

*قابل استفاده برای رشته هنر و نقاشی
مقدمه:
ویدئوآرت در اواخر 1960 همزمان با تحولات اجتماعی، اعتراضات سیاسی و پیشرفت¬های تکنولوژیکی به ظهور رسید و هنرهایی نظیر چیدمان، اجرا، عکس ، موسیقی و حتی در مواردی انیمیشن را به خدمت گرفت و در نقش یک رسانه، خود موجب تحولاتی در تاریخ هنر شد. سینما اغلب بعنوان قالب هنر قرن بیستم معرفی شده‌است و این به ابداع تصویر متحرك در نیمه¬ی دوم قرن نوزدهم بر‌می‌گردد كه روح جدیدی در تجربیات هنری و اساس فرم دمیده شد. زمانی‌كه در قرن بیستم‌،‌ تكنولوژی تلوزیون برای جمعیت بیشتری قابل دسترس شد، هنر تصویر متحرك برای نسل جدیدی از هنرمندان تجسمی مرسوم شد. فیلم،‌ دست‌و‌پاگیر و گران‌قیمت و البته با شالوده‌ای غنی و با شكوه، تنها به مفهوم خلق تصویرمتحرك نبود و تلویزیون‌، كه پیشتر توسط ناشران وسایل ارتباط‌جمعی و شركت‌های چند‌ملیتی كنترل می‌شد‌، تنها مقصد و سرنوشت نوارهای ویدیویی نبود.
در ١٩٩٥ تكنولوژی ویدئودر قالب پورتاپك شركت سونی ( و تولیدات ناشناخته‌تر نوركلو و كانكورد ) برای مردم غیر‌صنعتی شامل هنرمندان و فعالان قابل استفاده شد و یكبار دیگر انقلابی جدید در ساخت تصویر به وقوع پیوست. (Rush ,Michael, 2003, P7) گرچه آنچه ما درعرصه‌ی هنر، بعنوان تكنولوژی جدید از آن سخن می‌‌رانیم قبل از این‌كه بدست هنرمندان و عموم مردم برسد توسط فعالان صنعتی و نظامی تجربه شده و به گفته‌ی لوسی اسمیت آن‌چه ما آن را در رویدادهای هنری High-Tech می‌نامیم تكنولوژی دست چندم و پیش‌پا افتاده‌ی جامعه‌ی علمی و مهندسی به‌شمار می‌رود.
دوربین‌های دستی و ضبط‌كننده‌های نوار ویدیویی، كه به جای نوار دو اینچی (٥ سانتیمتری) نوارهای نیم اینچی نمایش می‌دادند توسط حرفه‌ای های تلوزیون استفاده شدند و علاوه بر آن راحتی، پویایی و پیش از این‌ها دردسترس بودن را برای هنر تصویر‌متحرك فراهم آوردند، گرچه این دوربین‌ها ارزان نبودند وقیمتشان در آن زمان حدود هزار تا سه هزار دلار بود. در اوایل سال ١٩٤٠ دوربین‌های نمایشگر فیلم ١٦ میلیمتری تولید شدند كه امكان ساخت فیلم‌های تجربی مستقلی را عرضه نمودند. بدین‌ترتیب پورتاپك مسیر را برای ویدئو آرت هموار ساخت ( همان، ص 7). ویدئو كه زمانی زیر شاخه‌ی فقیر سینما به شمار می‌آمد، به زودی خود ابزار مهمی در دستان هنرمندان شامل سازندگان فیلم، رقاصان، مهندسان و فعالان سیاسی شد كه آن‌را به منزله‌ی كارت ورود به شریان اصلی تلویزیون می‌دیدند. در این میان امكان تهیه‌ی گزارش‌های محلی نیز بسیار آسان‌تر می‌شد. اما باوجود آشکار‌ بودن شباهت، ویدئوآرت یک فیلم نیست. یکی از تفاوت‌های میان و‌یدئوآرت و فیلم ا‌ین است که ویدئوآرت مجبور است به خیلی از قرارداد‌های موجود در فیلم‌های سینمایی اعتماد نکند و آنها را کنار بگذارد.
کلمات کلیدی:

ویدیو آرت

تاریخچه ویدیو آرت

نحوه شكلگیری ویدیو آرت

فهرست مطالب
مقدمه1
طرح مسأله:6
سوالهای تحقیق:7
شیوهی گردآوری اطلاعات7
شیوهی تحقیق:8
پیشینهی تحقیق:9
تاریخچه و نحوه شكلگیری ویدئوآرت11
تاریخچهی ویدئوآرت20
زمینههای فکری جنبش20
زمینههای تکنولوژیکی26
ویدئو آرت در اروپا32
-آلمان ، هلند ، استرالیا32
بریتانیای كبیر34
فرانسه37
ویدئوآرت در آمریكای شمالی- کانادا38
فهرست منابع و مأخذ42
عباس بازدید : 266 شنبه 08 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود پایان نامه رشته هنر

بررسی ویژگیهای ویدیوآرت و تاثیر هنر اجرا بر ویدیو

چکیده:
برخی هنرمندان ویدئو دوربین ویدئویی را برای نمایش فیگورهایشان به‌كار گرفتند. دوربین جزئی از كارگاه مجهز هنرمندان شد و هنرمندان ویدئوی اولیه كه از اكسپرسیونیسم انتزاعی پدیدار شدند یا بدان رویكرد داشتند، شروع به ضبط بسیاری از عملیاتی كردند كه در آنجا حتی در خفا اجرا می‌كردند. رویكرد جسمانی و مفهومی درست از نقطه‌ی آغاز در هنر ویدئو به‌هم گره خوردند و تا امروز نیز پیوسته باقی ماندند. یكی از قضایای اصلی این رساله این‌است كه هنر اجرا در آشكار كردن داستان ویدئو‌آرت نقش به‌سزایی داشته‌است. اجرا به‌عنوان یك متریال اصلی در این رسانه پدیدار شده است، مانند ویدئوهای اولیه‌ی ویتو آكونچی، ریچارد سرا و جان جونز تا چیدمان‌های اخیر گری هیل ، سم تیلروود و داگ ایتكن .
در این‌جا می‌توان به جایگاه حضور هنرمند در اثر هنری اشاره داشت، كه در اواسط قرن بیستم درحال تحول بود. به گفته‌ی میشل راش در كتاب ویدئو‌آرت، این باور وجود دارد كه نقاشی‌های جكسون پالاك (آثار رنگ‌پاشی او ) و همین‌طور عكس‌ها و فیلم‌های گرفته شده ی هانس ناموث در سال ١٩٥٠ از پالاك، او را در مركز اثر هنری قرار می‌دهد. یعنی مطرح شدن هنرمند در اثرش نه تنها به‌واسطه ی ایده‌اش بلكه درك حضور فیزیكی او در اثر. فرایند نقاشی كردن پالاك ( و نه نتیجه‌ی آن ) برای ناموث بسیار حائز اهمیت بود. او پالاك را نه درحال نقاشی بلكه درحال اجرای یك تئاتر می‌دید .
جنبشی همچون رقص ، چشم‌ها را مشتاق می‌كرد كه محل برخورد ضربه‌ی بعدی كجاست و سپس انفجار بعدی. تصویر(٧) پل شیمل موزه‌دار آمریكایی كسی كه تأثیرگذارترین نمایشگاه‌ها را بین سال‌های ١٩٤٩ تا ١٩٧٩ برای موزه‌ی هنر معاصر لوس‌انجلس برپا كرده می‌گوید كه : تمایل پالاك برای حفظ تماسش با بوم به‌طور اساسی نقش هنرمند را از یك تماشاگر خارج از بوم به بازیگری كه درگیر نقشش است تغییر می‌دهد.(Rush,Michael,2003,63) این اتفاق كم‌كم به جایی منجر شد كه هنرمند خود را ( به لحاظ جسمانی ) بخشی از اثر هنری قرار داد كه بعداً اجرا یا اصطلاحاً « پرفورمنس» نام گرفت .
در پایان نامه حاضر سعی شده تا به برخی ویژگی‌های ویدیو آرت از جمله خاصیت تعاملی، دغدغه‌ی زمان و روایت، برخورد فرم‌گرا و رویكرد مجسمه وار به ویدئو، تكنیك نظارت، رویكرد به پرفورمنس، به چالش كشیدن رسانه، ویدئوی تكنولوژیك پرداخته شود.
کلمات کلیدی:

ویدیوآرت

ویژگیهای ویدیوآرت

تاثیر هنر اجرا بر ویدیو

فهرست مطالب
مقدمه2
طرح مسأله:6
سوالهای تحقیق:7
شیوهی گردآوری اطلاعات8
شیوهی تحقیق:9
پیشینهی تحقیق:9
تأثیر هنر اجرا بر ویدئو10
تعامل19
رویكرد مجسمهگرا27
تكنیك نظارت39
روایت45
نقدی از رسانه49
یك هنر خود شیفته: هنرمند در مركز اثر54
گرایش به تكنولوژی55
بیل ویولا71
گری هیل93
فرانك ژیلت94
ژان لوك گدار96
اندی وارهول100
شیگكو كوبوتا102
ویدئوآرت و تجربه گران آن در ایران109
رزیتا شرف جهان: « افسردگی عمیق»109
خسرو خسروی: « سایهی ارواح نیاکان»110
رویکردهای اجتماعی و شعرگونه با تجهیزات تکنولوژیکی111
باربد گلشیری: « بر ما چه رفته است، باربد؟»112
مرتضی دره باغی: « تعزیه»113
سیف الله صمدیان: « ایستگاه سفید»114
فهرست منابع و مأخذ117
کتابهای فارسی117
کتابهای لاتین117
مقالههای فارسی118
عباس بازدید : 231 شنبه 08 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود پایان نامه رشته هنر

ویدئوآرت در ایران و معرفی هنرمندان شاخص آن

چکیده:
در دهه ی اخیر شاهد باز شدن درها به سوی جریان-های هنری معاصر و جاری در جهان بوده ایم که با حمایت‌های رسمی متولیان هنر همراه شد. موزه هنرهای معاصر تهران، به عنوان نماد بارز این جریان نقشی تعیین‌کننده داشت چرا که توانست پس از نزدیک به ۲ دهه که محل نمایش نگارگری و خوشنویسی و سفال و نقاشی‌هایی با سبک و سیاق نه چندان معاصر بود، نام خود را معنی ببخشد. برگزاری چندین دوره نمایشگاه هنر مفهومی و سخنرانی‌ها و سمینارهای متعدد در زمینه هنر معاصر، و مضامینی چون ویدئوآرت، فوتوآرت، اینستالیشن و ... که برای جمع کثیری از جامعه هنر ایران، تازه می‌نمود باعث مطرح شدن مدیوم تازه‌ای از هنر هم پای اشکال سنتی‌اش و راه‌یافتن ایران به مجامع جدی‌تر جهانی شد.
(تقی زاده، ژینوس، 1387، Http://www.Parkingallery.com)
ویدئوآرت از ادبیات اصیلی در ایران برخوردار است. ویدئوآرتیست های ایرانی روش های متفاوتی از کاربرد تجهیزات ویدئو را به منظور خلق و ضبط بیان های هنری مختلف با هم ترکیب می کنند. در بیشتر موارد ویدئوآرت ها از منابع فکری ایرانی و اسلامی سرچشمه می گیرند و نیازی به تذکر نیست که فرهنگ غنی ایران سرچشمه ای تمام نشدنی پیش روی هنرمندان گشوده است. اما در این میان نسلی که به این هنر روی آورده است خود در بستری رشد کرده که چه به خاطر نفوذ شبکه ی جهانی وب و تکنولوژی ماهواره و صدها عامل ارتباطی دیگر و چه به خاطر تغییر طبیعی فرهنگ و ارزش های وابسته به آن، نگرشی کاملاً متفاوت به رویدادهای اطرافشان دارند و این شکاف یا اختلاف سلیقه بر کسی پوشیده نیست، لذا آنچه در برخی آثار ویدئوآرتیست های نسبتاً جوان می بینیم و گاهاً به تقلیدهای کورکورانه یا غرب گرایی متهم می شوند شاید حاصل همین پیش آمد باشد و شاید ما هنوز آگاهانه و بی طرفانه به نقد آن چیزی ننشسته ایم که امروز در هنر ایران اتفاق می افتد.
گذار از قرن بیستم چنان سریع اتفاق افتاد که مجال داوری و نقد آثار پیشین را به تعویق انداخت. بهتر آنست که نخست مجموعه ای از آثار ویدئوآرت گرد هم آید و با بررسی موشکافانه ی آثار و رویکرد ویدئوآرتیست های ایرانی بتوان به نوعی دسته بندی رسید. البته همان طور که گفته شد خود ویدئوآرت مقوله-ای تعریف گریز است و این به خصلت هنر عصر جدید برمی-گردد که هرگاه منتقدان به تعریف مرز، سبک وچاچوب هایی در هنر برای آسان تر شدن نقدهایشان برآمده اند ساختار جدیدی در هنر شکسته است، تا هنرمندان مانند همیشه ثابت کنند که در چاچوبی جای نمی گیرند که از پیش تعریف شده است و همواره جلوتر از زمانه حرکت می کنند.
حال حکایت ویدئوآرت در ایران است که در سال های اخیر عده ای آغوش حمایتشان را برای تجربه ی آن گشوده اند و عده ای نیز با بینشی محدود آن را خطری دانسته اند که هنرهای سنتی مان را تهدید می کند غافل از این که هر نقد ناآگاهانه ای چوبی است که بر پیکر هنر این سرزمین فرود می آید، چه این نقد تندروانه در جهت دفاع از آثار هنرجدید برآید و چه هراسناک از هرگونه تغییر در وضعیت موجود هنر ایران باشد. پیشرفت هنر ایران همیشه به دوره هایی از تاریخ معطوف بوده که دستان هنرمندان برای تجربه های نو و جسورانه باز گذاشته شده و در این میان حمایت بزرگان آن دوره از ایران را نباید نادیده انگاشت.
کلمات کلیدی:

ویدئوآرت

ویدئوآرت در ایران

ویدئوآرتیست های ایرانی

معرفی هنرمندان شاخص ویدئوآرت در ایران

فهرست مطالب
مقدمه1
طرح مسأله:4
سوالهای تحقیق:5
شیوهی گردآوری اطلاعات6
شیوهی تحقیق:7
پیشینهی تحقیق:7
ویدئوآرت و تجربه گران آن در ایران13
رزیتا شرف جهان: « افسردگی عمیق»13
خسرو خسروی: « سایهی ارواح نیاکان»13

رویکردهای اجتماعی و شعرگونه با تجهیزات تکنولوژیکی15

باربد گلشیری: « بر ما چه رفته است، باربد؟»16
مرتضی دره باغی: « تعزیه»17
سیف الله صمدیان: « ایستگاه سفید»18
رزیتا شرف جهان23
پانزده گره دریایی: (1385)چیدمان صدا، تصویر ویدئویی و چیدمان محیطی :24
شاید روشنایی ستمی دیگر باشد:25
سیمین کرامتی28
احمد نادعلیان36
عباس کیارستمی42
شرح پروژهی عملی51
فهرست منابع و مأخذ54
کتابهای فارسی54
کتابهای لاتین54
مقاله های فارسی55
مقاله های اینترنتی55
سایت های اینترنتی55
فهرست منابع تصاویر57
عباس بازدید : 263 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود پروژه مطالعاتی درس یادگیری ماشین

كاهش ابعاد و تشریح روشهای كاهش ابعاد داده

*ضمیمه شدن کد متلب کاهش ابعاد بصورت رایگان:)-
مقدمه
پیشرفتهای بوجود آمده در جمع آوری داده و قابلیتهای ذخیره سازی در طی دهه های اخیر باعث شده در بسیاری از علوم با حجم بزرگی از اطلاعات روبرو شویم. محققان در زمینه های مختلف مانند مهندسی، ستاره شناسی، زیست شناسی و اقتصاد هر روز با مشاهدات بیشتر و بیشتری روبرو می شوند. در مقایسه با بسترهای داده ای قدیمی و كوچكتر، بسترهای داده ای امروزی چالشهای جدیدی در تحلیل داده ها بوجود آورده اند. روشهای آماری سنتی به دو دلیل امروزه كارائی خود را از دست داده اند. علت اول افزایش تعداد مشاهدات (observations) است، و علت دوم كه از اهمیت بالاتری برخوردار است افزایش تعداد متغیرهای مربوط به یك مشاهده می باشد.
تعداد متغیرهایی كه برای هر مشاهده باید اندازه گیری شود ابعاد داده نامیده می شود. عبارت "متغیر" (variable) بیشتر در آمار استفاده می شود در حالی كه در علوم كامپیوتر و یادگیری ماشین بیشتر از عبارات "ویژگی" (feature) و یا "صفت" (attribute) استفاده می گردد.بسترهای داده ای كه دارای ابعاد زیادی هستند علیرغم فرصتهایی كه به وجود می آورند، چالشهای محاسباتی زیادی را ایجاد می كنند. یكی از مشكلات داده های با ابعاد زیاد اینست كه در بیشتر مواقع تمام ویژگیهای داده ها برای یافتن دانشی كه در داده ها نهفته است مهم و حیاتی نیستند. به همین دلیل در بسیاری از زمینه ها كاهش ابعاد داده یكی از مباحث قابل توجه باقی مانده است.
در تهیه این گزارش كمتر به اثباتهای ریاضی پرداخته شده و بیشتر به مفاهیم و كاربرد روشها توجه شده است. در فصل دوم از این گزارش، به مطالعه ی روشهای مبتنی بر استخراج ویژگی پرداخته ایم. در تهیه ی مطالب این فصل سعی كرده ایم با ارائه ی مثالهای مناسب، خواننده را در درك بهتر مفاهیم مربوطه یاری رسانیم. در این فصل، چهار روش ارائه شده است كه همگی از نوع خطی هستند.در فصل سوم روشهای مبتنی بر انتخاب ویژگی ارائه شده است. می توان گفت در این فصل یك مطالعه اجمالی برروی تمامی روشهای انتخاب ویژگی انجام شده است.
کلمات کلیدی:

كاهش ابعاد

یادگیری ماشین

روشهای كاهش ابعاد داده

فهرست مطالب
Dimensionality Reduction
1- مقدمه

2- روشهای مبتنی بر استخراج ویژگی

2-1- Discrete Fourier Transform
2-2- Discrete Wavelet Transform
2-3- Principal Component Analysis
2-3-1- مفاهیم مقدماتی مورد نیاز در PCA
2-3-2- الگوریتم PCA
2-4- Factor Analysis

3- روشهای مبتنی بر انتخاب ویژگی

3-1- تعاریف
3-2- روشهای مختلف انتخاب ویژگی
3-2-1- توابع تولید کننده
3-2-2- تابع ارزیابی
3-2-3- دسته بندی و تشریح الگوریتم های مختلف انتخاب ویژگی
3-2-4- جمع بندی روشهای انتخاب ویژگی
4- فهرست منابع و مراجع

 

عباس بازدید : 230 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله ترجمه شده رشته مدیریت

نقش خصوصی سازی گمرک در ارتقای زیر ساخت های گمرک استان آذربایجان غربی


عنوان انگلیسی:

The role of privatization of customs in improving the infrastructures of West Azerbaijan province's Customs


چکیده
هدف از این پژوهش بررسی نقش خصوصی سازی در ارتقای زیر ساخت های گمرکات استان آذربایجان غربی بود. که به روش توصیفی- پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این تحقیق کارکنان گمرکات استان آذربایجان غربی می باشند که از بین آنها تعداد 193 نفر از طریق فرمول کوکران به عنوان نمونه انتحاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط استاد راهنما و اساتید مدیریت دولتی تایید و پایایی ان نیز با آلفای کرونباخ تایید شد. برای تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف و آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان داد که از دیدگاه کارکنان خصوصی سازی بر روی ارتقای زیرساخت های گمرک در استان آذربایجان غربی تاثیر دارد. نتایج همچنین نشان داد که واگذاری وظیفه واردات، صادرات، ورود و خروج مسافر، ترانزیت و کارنه به بخش خصوصی بر ارتقای زیرساخت های گمرک در استان آذربایجان غربی تاثیر دارد.


واژگان کلیدی:

خصوصی سازی
گمرک
ارتقا
زیرساخت


مقدمه و بیان مسئله
امروزه وظایف و مأموریت گمرک جمهوری اسلامی ایران بسیار فراتر از وظایفی نظیر تأمین درآمد و حمایت از صنایع و تولیدات داخلی بوده و طیف وسیعی از الزامات ملی و بین المللی را شامل می شود (سید احمدی و دیگران، 1392). گمرک جمهوری اسلامی ایران با درک عمیق این موضوع و انتظارات به حقی که ذینفعان از جمله دولت خدمتگذار، مصرف کنندگان، تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان برای تسهیل و توسعه تجارت، تحقق درآمدهای پیش بینی شده، پیگیری و مبارزه با قاچاق، اجرای سیاست های بازرگانی خارجی و حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان دارد (معمار نژاد و دیگران، 1392) .
چالشهای فراروی سازمان گمرك، موجب تغییر مداوم نظام مدیریتی گمرك ها در كشورهای مختلف جهان گشته است. جمهوری اسلامی ایران و نظام مدیریتی حاكم بر گمرك های آن مدتها است كه نیاز به تغییر ساختار خود را درك كرده و امروزه به شدت احساس می شود مؤلفه ها و فشارهای رقابتی و بین المللی حاكم بر نظام تجاری جهان، عملكرد مطلوب و كارایی سیستم را مختل نموده است و هر چه سریعتر بایستی چارچوب و مدل جدیدی برای این سازمان طراحی شده و به مورد اجرا گذاشته شود. در قرن بیست و یكم مدیران سازمان گمرك های جهان با چالشهای گسترده ای روبرو هستند. گرایش به سمت جهانی شدن؛ افزایش تغییر و تحولات تكنولوژی؛ مشتری مداری؛ كاهش عمر محصول؛ تغییر ماهیت كالا؛ منطقه گرایی و ... شدت و تنوع رقابت شكل جدیدی از رهبری را می طلبد (قلی قورچیان و کرباسیان، 1386).
بهره وری زیر ساخت های اجتماعی و اقتصادی به طور عمومی به عنوان عامل حیاتی در توسعه هر اقتصادی شناخته شده است. تحقیقات تجربی نشان داده است که سازمان های دولتی به طور نسبی ناکارآمد و به عنوان عامل تخلیه بیت المال به شمار می¬آیند، و این باعث ترویج مفهوم خصوصی سازی شده است در اینکه اقتصاد کشورها به دست عاملان بخش خصوصی واگذار شود که برای بهره وری و رقابتشان شناخته شده اند و برای تحول و به صورت جهانی پذیرفته شده است (التانی ، 2013).


فهرست مطالب
چكیده
مقدمه و بیان مسئله
روش تحقیق
یافته ها
یافته های توصیفی
توصیف داده های جمعیت شناختی
جدول 1: اطلاعات جمعیت شناختی نمونه انتخابی
جدول 2: یافته‌های توصیفی خرده ‌مقیاس‌های تحقیق
یافته های استنباطی
جدول (3) آزمون کولموگروف – اسمیرنف برای متغیر های پژوهش
آزمون فرضیه اصلی
جدول (4) آزمون تی تک نمونه ای برای فرضیه اصلی پژوهش
آزمون فرضیه اول
جدول (5) آزمون تی تک نمونه ای برای فرضیه اول پژوهش
آزمون فرضیه دوم
جدول (6) آزمون تی تک نمونه ای برای فرضیه دوم پژوهش
آزمون فرضیه سوم
جدول (7) آزمون تی تک نمونه ای برای فرضیه سوم پژوهش
آزمون فرضیه چهارم
جدول (8) آزمون تی تک نمونه ای برای فرضیه چهارم پژوهش
آزمون فرضیه پنجم
جدول (9) آزمون تی تک نمونه ای برای فرضیه پنجم پژوهش
بحث
نتیجه گیری
پیشنهادات کاربردی
منابع

عباس بازدید : 736 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله ترجمه شده رشته ژنتیك

تأثیر پوتریسین، نیتریک اکسید و کلرید کلسیم بر روی خواص کیفی میوه توت فرنگی رقم ’کاماروسا‘

(Fragaria ananassa Duch.cv. “Cammarosa”)


عنوان انگلیسی:

(,Effects of Putrescine, Nitric Oxide and Chloride calcium on Quality Attributes of Strawberry (Fragaria ananassa Duch.cv.,Cammarosa

*قابل استفاده برای رشته های ژنتیك، كشاورزی و صنایع غذایی


چکیده
امروزه، به دلیل اثرات مضر مواد شیمیایی بر سلامت انسان و محیط زیست استفاده از این مواد با محدودیتهایی روبرو است. از این رو یافتن مواد سالم برای استفاده در تكنولوژی پس از برداشت میوه ها و سبزی ها ضروری می باشد. در این پژوهش اثر پوتریسین در غلظت های 1 و ۲ میلی مول در لیتر، نیتریك اكسید در غلظتهای 3 و 5 میكرومول در لیتر و کلرید کلسیم در غلظت های 25، 50، 75 میلی مول بر عمر پس از برداشت و كیفیت میوه های توت فرنگی رقم’ کاماروسا ‘پس از7و 14 روز نگهداری در دمای ۲ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ۸۵ تا ۹۵ درصد مورد مطالعه قرار گرفت. صفاتی چون فنول كل، اسیدیته کل، ویتامین ث، سفتی بافت میوه و پوسیدگی میوه ارزیابی شدند. در فواصل زمانی 7 و 14 روز صفات کیفی میوه مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج نشان داد در بین تیمار های رفته در روز 7 آزمایش بیشترین میزان فنل کل مربوط به تیمارهای پوتریسین 1و 2 میلی مولار و در انتهای زمان نگهداری در روز 14 آزمایش، تیمار پوتریسین 1 میلی مولار و تیمار ترکیبی 1 بیشترین تاثیر را در نگهداری محتوای فنل کل داشتند. در روز 7 پس از انجام آزمایش بیشترین میزان اسیدیته مربوط به تیمارهای نیتریک اکسید 3 میلی مولار و کلرید کلسیم 25 میلی مولار و کلرید کلسیم 75 میلی مولار بود و در روز 14 بیشترین میزان اسیدیته مربوط به تیمار ترکیبی 2 بود. تیمار ترکیبی 3 در زمان 7 و در زمان 14 مناسب ترین تیمار برای نگهداری ویتامین C ،تیمارهای ترکیبی 1 و 2 بودند. تیمارهای کلسیم در کنترل پوسیدگی و تیمارهای ترکیبی از سه ماده بیشترین تاثیر را در نگهداری سفتی میوه داشتند.


کلمات کلیدی:

توت فرنگی
پوتریسین
نیتریک اکسید
کلرید کلسیم


مقدمه
توت فرنگی (Fragaria ananassa Duch.) متعلق به تیره Rosaceae و جنس Fragaria ودارای 35 گونه می باشد. توت فرنگی، انگور، ذغال اخته و تمشک در گروه میوه های ریز قرار دارند که از میان آنها انگور و توت فرنگی از اهمیت بیشتری برخوردار بوده و تحت کشت قرار گرفته اند، در حالی که ذغال اخته و تمشک را به صورت بوته های وحشی و خودرو در مناطق مختلف می توان مشاهده کرد (خوشخوی و همکاران، 1371). در تغذیه انسان سه مطلب اساسی مورد توجه است: نخست این كه غذا باید از نظر كمی بتواند احتیاجات بدن از نظر كالری (در ارتباط با فعالیت بدنی) را بر طرف نموده و موجب رفع گرسنگی شود. دوم، غذا باید از نظر كیفی متعادل باشد؛ بدین معنی كه مقادیر كافی از پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و غیره را، كه بدن ممكن است در اثر كمبود هر یك از آنها مبتلا به سوء تغذیه شود، تأمین كند. سوم: دارای اثرات سوءِ نباشد. میوه ها و سبزی ها به عنوان گروه مهمی از مواد غذایی، می توانند برای رسیدن به هر سه هدف فوق كمك كنند، ولی روشن است كه اهمیت یك سبزی یا میوه خاص بستگی به تركیبات ویژه موجود در آن دارد.
پژوهش های علم نوین تغذیه ثابت كرده است كه مصرف میوه و سبزی سبب پیشگیری از ابتلاء به بسیاری از بیماری های رایج می-شود. بنابراین، در كشورهای توسعه یافته مردم در رژیم غذایی خود از میوه و سبزی بیش از فرآورده های دامی استفاده می كنند (اثنی عشری و زکایی خسروشاهی، 1387الف).


فهرست مطالب
چكیده
مقدمه
مواد و روش ها
مواد شیمیایی

تیمار با پوتریسین
تیمار با کلرید کلسیم

تیمار نیتریک اکسید

فنول كل میوه
اسیدیته قابل تیتراسیون
سفتی بافت میوه
تجزیه و تحلیل آماری
نتایج و بحث
جدول(4- 1): نتایج تجزیه واریانس تأثیر تیمارها، زمان نگه داری و اثرات متقابل بر صفات اندازه گیری شده در میوه توت فرنگی رقم کاماروسا
فنول کل میوه ها
شکل1- تأثیر تیمارهای شیمیایی بر فنول کل میوه توت فرنگی رقم کاماروسا

تاثیر تیمارهای شیمیایی بر میزان اسیدیته

شکل2- تأثیر تیمارهای شیمیایی بر میزان اسیدیته میوه توت فرنگی رقم کاماروسا

تاثیر تیمارهای شیمیایی بر میزان ویتامینC

شکل3- تأثیر تیمارهای شیمیایی بر میزان ویتامین ث میوه توت فرنگی رقم کاماروسا

تاثیر تیمارهای شیمیایی بر میزان سفتی

شکل4- تأثیر تیمارهای شیمیایی بر میزان سفتی میوه توت فرنگی رقم کاماروسا

تاثیر تیمارهای شیمیایی بر میزان پوسیدگی

شکل5- تأثیر تیمارهای شیمیایی بر میزان پوسیدگی میوه توت فرنگی رقم کاماروسا
جدول 2- تأثیر تیمارهای شیمیایی بر صفات کیفی میوه توت فرنگی رقم کاماروسا
منابع

عباس بازدید : 268 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله ترجمه شده رشته مدیریت آموزشی

بررسی تاثیر روش درس پژوهی بر تفکر انتقادی دبیران مدارس


عنوان انگلیسی:

Effect of lesson study on school teachers' critical thinking


چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی تاثیر درس پژوهی بر تفکر انتقادی دبیران می باشد . در این پژوهش درس پژوهی به عنوان متغیر مستقل و تفکر انتقادی به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شده است که مهارت¬های تفکر انتقادی شامل 5 مهارت : تفسیری ، ارزشیابی ، استنباطی ، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی می¬باشد روش تحقیق از لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر نحوه گردآوری داده ها از نوع تحقیقات آزمایشی است. آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند تا تاثیر متغیر مستقل بر روی متغیر وابسته بررسی گردد. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا استفاده گردید که اعتبار آن از طریق آلفای کرونباخ 73/0 ارزیابی شد. جامعه ی آماری مورد مطالعه شامل کلیه ی معلمان زن مقطع راهنمایی دخترانه در نواحی 1 و 4 و 6 مشهد بوده است. داده های جمع آوری شده با استفاده از شاخص¬های آمار توصیفی ،مورد توصیف قرار گرفته و در ادامه با استفاده از آزمون های لون و تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل استنباطی قرار گرفته اند. نتایج نشان داد که درس پژوهی بر مهارت تفسیری دبیران تاثیر نداشته که شاید ناشی از تاثیر عواملی همچون سن ، جنس و سابقه ی کاری باشد ولی بر مهارت های ارزشیابی، استنباطی و استدلال قیاسی و استقرایی دبیران تاثیر داشته است.


کلید واژه ها :

درس پژوهی
تفکر انتقادی
دبیران مدارس


پیشگفتار
در دنیای امروز ، هیچکس بی نیاز از تعلیم و تربیت نیست و فعالیت در مدرسه و در امر آموزش ، خود بخش عظیمی از زندگی انسانها شده است و تربیت انسان های متفکر و خلاق در چهار چوب های گذشته هرگز نمی توانند چنین بستر و موقعیتی را فراهم سازد(شعبانی،23:1387) . اعتلای کیفیت و ثمر بخشی خدمات مدیران و معلمان برای بهبود یادگیری شاگردان در گروی حرفه ای شدن آنهاست . مدیر و معلم حرفه ای کسی است که با آشنایی علمی به کار خود و شناخت علمی و مهارت های عملی ، اقدامات مناسبی برای رشد و شکوفایی استعدادهای فطری دانش آموزان، انجام دهد . (بروس جویس ، مترجم بهرنگی ، 1390 :71). امید است که معلمین کشور ما ، محیط و برنامه ی درسی را طوری فراهم سازند تا زمینه ی رشد دانش آموزان را به عنوان متفکرانی خلاق ، نوآور و عضوی مسئول از جامعه به وجود آورندودر این راستا با همکاری گروهی با دیگر دست اندر کاران امر آموزش ، تجربیات فردی ، عقاید و نظراتشان را برای کار با یکدیگر مورد استفاده قرار دهند.
نظام های آموزشی و فعالیت های حاکم برآن ، با توجه به پیشرفت جوامع ، همواره دستخوش تغییر و تحول بوده است . به این سبب وظیفه و مسئولیت معلم امروز نسبت به گذشته سنگین تر و پیچیده تر شده است و دیگر نمی توان با روش های سنتی ، جامعه و افراد آن را به سوی یک تحول پیچیده و پیشرفته سوق داد . (شعبانی ، 1378 : 12 )


فهرست مطالب
چكیده
پیشگفتار
فرضیات

مدل های حضور پژوهش در درون مدرسه
الف – اقدام پژوهی

ب – درس پژوهی
ج – استفاده از پژوهش های دیگران
د – گروههای پژوهشی
ه - مباحثات موردی
درس پژوهی
پیشینه تحقیق
روش پژوهش
تجزیه و تحلیل داده ها و نتیجه گیری
فرضیه اول
فرضیه دوم
فرضیه سوم
فرضیه چهارم
فرضیه پنجم
بحث و نتیجه گیری کلی
منابع

عباس بازدید : 172 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله ترجمه شده رشته مدیریت آموزشی

دنیای مجازی و تربیت


عنوان انگلیسی:

The virtual world and education


چکیده
فضای مجازی واقعیتی است که نمی توان آن را نادیده گرفت. تولد فضای مجازی، مسائل جدیدی را در جوامع مختلف ایجاد نموده که تا پیش از این، تجربه نشده است. حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، تربیتی، عقیدتی، دینی و ... متأثر از این فضای نوظهور می باشد. یکی از حوزه های متأثر از فضای ناشی از دنیای مجازی تعلیم وتربیت می باشد. این تحقیق از نوع پیمایشی است نمونه آماری شامل 368 نفراز بین 7800 نفر جامعه آماری کلاس های 9 تا 11 شهر دوشنبه کشور تاجیکستان به عنوان نمونه با روش تصادفی ساده، انتخاب شده اندکه به چالش ها و فرصت های پیش روی تربیت در مواجهه با فضای مجازی پرداخته شده و پژوهشگران تلاش نموده اند با بررسی ویژگی های دنیای مجازی و فناوری اطلاعات، نحوه تربیت را با آن تشریح نمایند.


واژگان کلیدی:

دنیای مجازی
فناوری اطلاعات
تربیت
تعلیم و تربیت


مقدمه
امروزه شاهد تأثیرات تکنولوژی بر همه ی جنبه های زندگی هستیم. یکی از حوزه های متأثر از فضای ناشی از دنیای مجازی، حوزه تربیت می باشد. برخلاف گذشته که انسان ها از طرق سنتی و از کانال های محدود و مشخصی به کسب معرفت از جمله معرفت می پرداختند، امروزه بر اثر انقلاب و دگرگونی های ناشی از پیشرفت فناوری اطلاعات، روش های کسب آگاهی و معرفت فزونی یافته و گاه از کنترل خارج می شود(رئیس دانا،1381،68).
با توجه به شرایط جدید که نشأت گرفته از پیشرفت های روزافزون می باشد، فناوری های نوین، فلسفه شکل گیری آن ها، فرصت ها، چالش ها و مسائل مرتبط با آن، شایسته توجه و بررسی می باشد. این امر در کشور های در حال توسعه اهمیتی افزون تر می یابد.
پژوهش حاضر به بررسی فرصت‌ها و چالش‌های دنیای مجازی در تربیّت یادگیرندگان می پردازد و می کوشد تا با آگاه نمودن معلّمان از فرصت‌ها و تهدیدهای موجود، موجبات بهره گیری بیشتر آنان از دنیای مجازی را در تعلیم و تربیّت فراهم آورد.


فهرست مطالب
چكیده
مقدمه
بیان مسئله
جامعه مورد مطالعه
نمونه و روش نمونه گیری
روش‌های جمع آوری اطّلاعات
الف) جمع آوری اسناد و مدارک از طریق مطالعات کتاب خانه ای
ب) ابزارهای جمع آوری اطّلاعات میدانی
پیشینه پژوهش

آموزش مجازی
تربیت

جدول
نتیجه گیری
منابع مورد استفاده
فارسی
انگلیسی
عربی

عباس بازدید : 758 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله ترجمه شده رشته مدیریت

بررسی رابطه بین هوش معنوی و ویژگی های شخصیتی در بین کارکنان بانک های کشاورزی شهرستان میاندوآب


عنوان انگلیسی:

Discussing the relation between spiritual intelligence and personality traits among the employees of Keshavarzi Banks of Miandoab


چکیده
هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هوش معنوی و ویژگی های شخصیتی در بین کارکنان بانک های کشاورزی شهرستان میاندوآب بود. روش این تحقیق توصیفی- همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق حاضر کارکنان بانک کشاورزی شهرستان میاندوآب می باشد، که تعداد آن 132 نفر است. که با توجه به محدود بودن حجم جامعه تمامی افراد جامعه به صورت تمام شمار به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه هوش معنوی کینگ (SISRI) ۲۰۰۸ می باشد که داری ۲۴ گویه و پرسشنامه NEO-PI-R مک کرا و کاستا در سال ۱۹۸۵ تحت عنوان پرسشنامه شخصیتی NEO می باشد که ۶۰ سؤالی است. روایی صوری و محتوایی مقیاس توسط متخصصان روان‌شناسی مورد تایید قرار گرفت. پایایی این پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای كرونباخ مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها با كمك نرم افزار Spssاز آزمون همبستگی همبستگی پیرسون و ضریب گرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد بین هوش معنوی و ویژگی های شخصیتی کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد (P=0.05).


واژگان کلیدی:

هوش معنوی
ویژگی های شخصیتی
کارکنان


مقدمه
در سالهای اخیر روسای كارگزینی و روان شناسان مشاور، بیش از پیش به منظور ارزیابی بعضی ویژگیهای شخصیتی داوطلب در لحظه حساس استخدام، روش های كاملا دقیق و رضایت بخشی را الزامی اعلام كرده اند. تحقیقات هونت و بروو درباره هزاران كارگر موسسات مختلف نشان میدهد كه عوامل شخصیت بیش از فقدان مهارت و استعداد به نسبت بسیار زیادی به عنوان عامل اخراج و شكست و عدم موفقیت، ترفیع و پیشرفت دخالت می كنند. این مطالعات به اخراج كارگران به دلیلی غیر از دلیل فقدان تولید مربوط می شود. گاردنر هوش را مجموعه ای توانایی هایی می دارند که برای حل مساله و ایجاد محصولات جدیدی که در یک فرهنگ ارزشمند تلقی می شوند به کار می رود از نظر وی انواع نه گانه هوش عبارتنداز: هوش زبانی، موسیقایی، منطقی، ریاضی، بدنی، حرکتی، هوش فردی که شامل درون فردی و بین فردی می شود. هوش طبیعی و هوش وجودی که شامل ظرفیت مطرح کردن سوالات وجودی است (شاملو،1363). در مجموع هوش عموما باعث سازگاری فرد با محیط می شود و روش مقابله با مسائل و مشکلات را در اختیار او قرار می دهد هم چنین توانایی شناخت مساله ارائه راه حل پیشنهادی برای مسائل مختلف زندگی و کشف روش های کارآمد حل مسائل از ویژگی های افراد باهوش است. روان شناسان شخصیت در حال نزدیک شدن به یک وفاق عمومی در مورد ویژگی های شخصیتی انسان می باشند: مدل ۵ عاملی یا پنج عامل اصلی شخصیت (جان و سریواستاوا ، ۱۹۹۹).


فهرست مطالب
چكیده
مقدمه
روش تحقیق
نتایج
جدول 1 نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف
آزمون فرضیه های تحقیق
آزمون 1
جدول 2 آزمون پیرسون هوش معنوی و ویژگی های شخصیتی کارکنان
جدول 3 تحلیل واریانس فرضیه اصلی مربوط به رگرسیون متغیر هوش معنوی و ویژگی های شخصیتی کارکنان
جدول 4 ضرایب پارامتر فرضیه اصلی مربوط به متغیر هوش معنوی و ویژگی های شخصیتی کارکنان
بحث و نتیجه گیری

عباس بازدید : 191 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله ترجمه شده رشته مدیریت

تعیین ارتباط بین الگوی مدیریت سایبرنتیک و خلاقیت کارکنان در ادارات ورزش و جوانان استان همدان


عنوان انگلیسی:

Determining the relation between Cybernetic management model and employees’ creativity in Hamadan’s Youth and sports organizations


چکیده
هدف از این تحقیق تعیین ارتباط بین الگوی مدیریت سایبرنتیک و خلاقیت کارکنان در ادارات ورزش و جوانان استان همدان بود. این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی- همبستگی است که به شیوه میدانی اجرا شده است. جامعه آماری را کلیه کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان همدان تشکیل می دهند (N=144) که با توجه به محدود بودن جامعه آماری، کل جامعه آماری به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری پرسشنامه ی الگوی سایبرنتیک دلدار و همکاران (1393) شامل 38 سوال، پرسشنامه ی خلاقیت کارکنان حسن بیگی (1389) شامل 17 سوال بوده که روایی آن با نظر اساتید راهنما و مشاور و تعداد 15 نفر از متخصصان مورد تأیید قرار گرفت. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب برای پرسشنامه سایبرنتیک 88% =a و برای پرسشنامه خلاقیت 82% =a بدست آمده است. برای تحلیل داده ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و جهت پیش بینی متغییرها از رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مولفه های سایبرنتیک (نظارت و کنترل، پیوند های سست و سخت، تعاملات، تصمیم گیری، سلسله مراتب و رهبری) و خلاقیت کارکنان در ادارات ورزش و جوانان استان همدان، ارتباط معنی داری وجود دارد ( 05/0≥ = P). همچنین نتایج نشان داد مولفه های سایبرنتیک پیشگوی مناسبی برای خلاقیت کارکنان در ادارات ورزش و جوانان استان همدان می باشد، در این بین مولفه تعاملات بیشترین پیش بینی (7/40) درصد، و مولفه تصمیم-گیری کمترین پیش بینی (5/31) درصد را برای خلاقیت کارکنان دارا می باشد.


واژگان کلیدی:

الگوی مدیریت سایبرنتیک
خلاقیت کارکنان
ادارات ورزش و جوانان استان همدان


مقدمه
انتخاب الگو و یا سیستم غالب در سازمان ها به عنوان ابزاری مفید و ارزشمند فراروی سازمان ها و مدیران قرار دارد، چرا كه اگر این انتخاب به درستی صورت گیرد می تواند به سازمان ها در مقابله با این پیچیدگی ها كمك نماید و اگر الگوی انتخاب شده با كیفیت پایین و ضعیف باشد صدمات، جبران ناپذیری بر سازمان ها می گذارد (اسچوانینگر ، 2010). نتایج و شواهد نشان داد که در حال حاضر، مسئله جدی این است که سازمانها هنوز هم بر اساس الگوهای نامناسب و ناکارآمد اداره می‌شوند و این در دست الگوی سایبرنتیک است که چالش‌ها و پیچیدگی‌های محیطی را مرتفع سازد. بنابراین با توجه به یافته های تحقیقات انجام شده، در دنیای امروز، استفاده از سیستم ها و مدل های مرسوم گذشته، قادر به پاسخگویی به تغییرات مداوم کنونی نیست. در جهان امروز از دستاوردهای سایبرنتیک، در حل دشواری‌های اجتماعی، اقتصادی، بیولوژیک، پزشکی و امور بشردوستانه استفاده می‌شود و خودکار نمودن فعالیت های اداری و تجاری از اهمیتی فزاینده‌ای برخوردار شده است. بنابراین در صورتی که از مدل های جدیدی نظیر مدل مدیریتی سایبرنتیک در سازمان ها استفاده نشود، شاهد ناتوانی سازمان در مقابله با شرایط متغیر خواهیم بود. با توجه به تغییراتی كه جهان در دهه های گذشته قرن بیستم و آغاز قرن بیست و یكم با آن روبرو بوده و همچنین بعضی از بحران های اقتصادی و مالی برجسته امروز نیاز به رویكرد سیستمی اهمیت زیادی دارد.
هدف اساسی که اینک پیش روی مدیران قرار دارد، عقلایی کردن سایبرنتیک در فرایند مدیریت بر اساس روش‌های «بدون کاغذ» است (بالز ، 2009).


فهرست مطالب
چكیده
مقدمه
روش شناسی
نتایج
جدول 1، نتایج آزمون کلموگروف اسمیرنوف
آزمون فرضیه های تحقیق
فرضیه اصلی
جدول 2 نتایج ضریب همبستگی پیرسون جهت آزمون فرضیه صفر اصلی
فرضیه اول
جدول 3 نتایج ضریب همبستگی پیرسون جهت آزمون فرضیه
فر ضیه دوم
جدول 4 نتایج ضریب همبستگی پیرسون جهت آزمون فرضیه صفر دوم
فرضیه سوم
جدول 5 نتایج ضریب همبستگی پیرسون جهت آزمون فرضیه صفر سوم
فرضیه چهارم
جدول 6 نتایج ضریب همبستگی پیرسون جهت آزمون فرضیه صفر چهارم
فرضیه پنجم
جدول 7 نتایج ضریب همبستگی پیرسون جهت آزمون فرضیه صفر پنجم
فرضیه ششم
جدول 8 نتایج ضریب همبستگی پیرسون جهت آزمون فرضیه صفر ششم
فرضیه هفتم
جدول 9 نتایج رگرسیون با استفاده از روش خطی ساده
بحث و نتیجه گیری

عباس بازدید : 268 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود پایان نامه رشته هوش مصنوعی

بررسی انواع متفاوت شبکه های عصبی و کاربرد هر یک از آنها

چکیده:
این پایان نامه مقدمه ای بر شبکه های عصبی مصنوعی است. گونه های مختلف شبکه های عصبی توضیح و شرح داده شده است و کاربرد های شبکه های عصبی، نظیر ANN ها در پزشکی بیان شده و همچنین سابقه ای تاریخی از آن به تفصیل آورده شده است. همچنین رابطه بین چیزهای ساختگی و واقعی مورد بررسی قرار گرفته و در مورد آن توضیح داده شده است و به شرح مدل های ریاضی در رابطه با این موضوع و آنالیز رفتار آشوبگونه مدل شبکه عصبی مکانیسم لرزش عضله و هماهنگ سازی نمایی شبكه های عصبی آشوبگونه با اغتشاش تصادفی و شناسایی شبكه های آشوبگونه آغشته به نویز بر مبنای شبكه های عصبی feedforward رگولاریزاسیون و همچنین شبکه های عصبی و الگوریتم های ژنتیک در تجارت می پردازیم.
کلمات کلیدی:

شبکه عصبی

شبکه عصبی مصنوعی

رفتار آشوبگونه مدل شبکه عصبی

انواع متفاوت شبکه های عصبی

مقدمه:
شبکه‌های عصبی مصنوعی (Artificial Neural Network - ANN) یا به زبان ساده‌تر شبکه‌های عصبی سیستم‌ها و روش‌های محاسباتی نوینی برای یادگیری ماشینی، نمایش دانش، و در انتها اعمال دانش به دست آمده در جهت پیش‌بینی پاسخ‌های خروجی از سامانه‌های پیچیده هستند. ایدهٔ اصلی این گونه شبکه‌ها (تا حدودی) الهام‌گرفته از شیوهٔ کارکرد سیستم عصبی زیستی، برای پردازش داده‌ها و اطلاعات برای یادگیری و ایجاد دانش است.
عنصر کلیدی این ایده، ایجاد ساختارهایی جدید برای سامانهٔ پردازش اطلاعات است. این سیستم از شمار زیادی عناصر پردازشی فوق‌العاده بهم‌پیوسته با نام نورون تشکیل شده که برای حل یک مسئله با هم هماهنگ عمل می‌کنند و توسط سیناپس‎ها (ارتباطات الکترومغناطیسی) اطلاعات را منتقل می‎کنند. در این شبکه‌ها اگر یک سلول آسیب ببیند بقیه سلول‎ها می‌توانند نبود آنرا جبران کرده، و نیز در بازسازی آن سهیم باشند. این شبکه‌ها قادر به یادگیری‎اند. مثلاً با اعمال سوزش به سلول‎های عصبی لامسه، سلول‎ها یاد می‌گیرند که به طرف جسم داغ نروند و با این الگوریتم سیستم می‌آموزد که خطای خود را اصلاح کند. یادگیری در این سیستم‎ها به صورت تطبیقی صورت می‌گیرد، یعنی با استفاده از مثال‎ها وزن سیناپس‎ها به گونه‌ای تغییر می‌کند که در صورت دادن ورودی‎های جدید، سیستم پاسخ درستی تولید کند.
توافق دقیقی بر تعریف شبکه عصبی در میان محققان وجود ندارد؛ اما اغلب آنها موافقند که شبکه عصبی شامل شبکه‎ای از عناصر پردازش ساده (نورون‌ها) است که می‌تواند رفتار پیچیده کلی تعیین شده‎ای از ارتباط بین عناصر پردازش و پارامترهای عنصر را نمایش دهد. منبع اصلی و الهام بخش برای این تکنیک، از آزمایش سیستم مرکزی عصبی و نورونها (آکسون‎ها، شاخه‌های متعدد سلولهای عصبی و محلهای تماس دو عصب) نشأت گرفته‌است که یکی از قابل توجه‎ترین عناصر پردازش اطلاعات سیستم عصبی را تشکیل می‎دهد. در یک مدل شبکه عصبی، گره‎های ساده (بطور گسترده «نورون»)، «نورون‌ها»، «PEها» (عناصر پردازش) یا واحدها برای تشکیل شبکه‎ای از گره‎ها، به هم متصل شده‌اند. به همین دلیل به آن «شبکه‎های عصبی» اطلاق می‎شود. در حالی که یک شبکه عصبی نباید به خودی خود سازگاری‌پذیر باشد، استفاده عملی از آن بواسطه الگوریتم‌هایی امکان‌پذیر است، که جهت تغییر وزن ارتباطات در شبکه (به منظور تولید سیگنال موردنظر) طراحی شده باشد.
فهرست مطالب
مقدمه2

فصل اول: شبکه عصبی3

یک شبکه عصبی مصنوعی چیست؟3
چرا از شبکه های عصبی استفاده می کنیم ؟4
شبکه های عصبی در مقابل کامپیوتر های معمولی5
انسان و سلول های عصبی مصنوعی- در جستجوی شباهت ها6
چگونه مغز انسان می آموزد ؟6
از سلول های عصبی انسانی تا سلول های عصبی مصنوعی7
انواع یادگیری برای شبکه های عصبی7
زمینه‌ای در مورد perceptron10
Perceptron های ساده:10
قدرت Perceptron10
دنباله‌های Perceptron11
قضیه بنیادی دنباله‌ها:12
هوش جمعی14
(Particle Swarm Optimitation(PSO:15
Particle swarm Optimitation Algorithm:16

فصل دوم: یك شبكه عصبی جدید و كاربرد آن17

یك شبكه عصبی جدید و كاربرد آن17
معرفی17
- نورون با خاصیت آشوبگونه :18
- شكل شبكه:19
-قانون آموزش شبكه:21
- مدلسازی ژنراتور سنكرون دریایی24
5-1 روش مدلسازی دینامیك24
شكل 4. سیستم شناسایی ژنراتور سنكرون دریایی به وسیله شبكه عصبی26
شكل 5. توان گشتاور ورودی و فركانس خروجی ژنراتور27
نتایج مدلسازی27
شكل 6. جریان تحریك ورودی و ولتاژ خروجی پایانه28
شكل8. فركانس خروجی ژنراتور، شبكه و خطای بین آن ها29
نتیجه فصل29
شكل 9. ولتاژخروجی ژنراتور، شبكه و خطای بین آن ها29

فصل سوم : آنالیز رفتار آشوبگونه مدل شبکه عصبی مکانیسم لرزش عضله30

۱) معرفی30
- منحنی طول - کشش31
- شبکه های عصبی32
ساختار برگشتی32
شکل ۲. شبکه برگشتی.33
مقایسه با مدل های دیگر33
نتایج تجربی33
نمودار دوشاخه شدن33
شکل ۳. نمودار دو شاخه شدن.34
شکل ۵. نمودار دو شاخه شدن ۱&#۹۴۵; نسبت ۲&#۹۴۵;35
تغییرات طیف35
شکل ۶. حساسیت به شرط اولیه.(a : ۰.۲ نسبت به ۰.۲۰۰۱(36
- نتیجه فصل37

فصل چهارم: هماهنگ سازی نمایی شبكه های عصبی آشوبگونه با اغتشاش تصادفی38

1- معرفی38
2- نمادها و مقدمات39
3- نتایج مهم44
اثبات تئوری 1 :47
شكل 5. نرخ هماهنگ سازی نمایی سیستم با خطای دینامیك.56
شكل 6. دینامیك های سنكرون نشده در فضای حالت.56

فصل پنجم : شناسایی شبكه های آشوبگونه آغشته به نویز بر مبنای شبكه های عصبی feedforward رگولاریزاسیون57

2- شبكه های feedforward رگولاریزاسیون58
3- طراحی شبیه سازی60
3-1 سیستم آشوبگونه مورد بررسی60
3-2 تولید دیتا60
3-3 روش های ارزیابی شبكه آموزش یافته61
4- شبیه سازی ها62
شكل 3. منحنی رگولاریزاسیون (α = 0.5)64
شكل4. جذب كننده شبكه آموزش یافته (α = 0.5)64
6- نتیجه64

فصل ششم : شبکه های عصبی و الگوریتم های ژنتیک در تجارت64

فناوری شبکه عصبی67
فناوری الگوریتم ژنتیک71
مروری بر کاربردهای تجاری71
بازاریابی72
بانکداری و حوزه های مالی73
سایر حوزه های تجاری74
مزایای استفاده از این فناوریهای هوش مصنوعی75
نتایج76
منابع77
عباس بازدید : 292 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی

زبانهای نمایشی و معرفی مدلهای آن

مقدمه:
وقتی میخواهیم یک کاری توسط کامپیوتری حل شود، اولین سوالی که مطرح میشود اینست که چگونه مسئله را باید به ترمهای محاسباتی نشان بدهیم . در یادگیری ماشین این بدان معناست که چگونه مفاهیم، مثالهای آموزشی و دانش اولیه را نمایش دهیم . برای تشریح مفاهیم و نمونه ها از زبانهای نمایشی (Representational Languages) استفاده میکنیم . از نظر قدرت بیان و پیچیدگی میتوان زبانها را طبقه بندی کرد و در یک ترتیب صعودی داریم : Zero-order Logic ، Attribute-value Logic ، Horn Clauses و Second-order Logic . در ادامه به معرفی کوتاهی از این چهار مدل زبان تشریحی میپردازم ولی اساس کار در این مقاله استفاده از Attribute-value Logic میباشد .
کلمات کلیدی:

یادگیری ماشین

زبانهای نمایشی

مدلهای زبانهای نمایشی

 

 

 

عباس بازدید : 249 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی

داده کاوی،مدل سازی داده ها و مراحل فرایند کشف دانش از پایگاه داده ها

*ضمیمه کردن پاورپوینت در قالب 30 اسلاید و بصورت رایگان:)
مقدمه
امروزه با گسترش سیستم های پایگاهی و حجم بالای داده ها ی ذخیره شده در این سیستم ها ، نیاز به ابزاری است تا بتوان داده های ذخیره شده پردازش کرد و اطلاعات حاصل از این پردازش را در اختیار کاربران قرار داد . با استفاده ار پرسش های ساده در SQL و ابزارهای گوناگون گزارش گیری معمولی ، می توان اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار داد تا بتوانند به نتیجه گیری در مورد داده ها و روابط منطقی میان آنها بپردازند اما وقتی که حجم داده ها بالا باشد ، کاربران هر چند زبر دست و با تجربه باشند نمی توانند الگوهای مفید را در میان حجم انبوه داده ها تشخیص دهند و یا اگر قادر به این کار هم با شند ، هزینه عملیات از نظر نیروی انسانی و مادی بسیار بالا است .
از سوی دیگر کاربران معمولا فرضیه ای را مطرح می کنند و سپس بر اساس گزارشات مشاهده شده به اثبات یا رد فرضیه می پردازند ، در حالی که امروزه نیاز به روشهایی است که اصطلاحا به کشف دانش بپردازند یعنی با کمترین دخالت کاربر و به صورت خودکار الگوها و رابطه های منطقی را بیان نمایند .داده کاوی یکی از مهمترین این روشها است که به وسیله آن الگوهای مفید در داده ها با حداقل دخالت کاربران شناخته می شوند و اطلاعاتی را در اختیار کاربران و تحلیل گران قرار می دهند تا براساس آنها تصمیمات مهم و حیاتی در سازمانها اتخاذ شوند .
در داده کاوی از بخشی از علم آمار به نام تحلیل اکتشافی داده ها استفاده می شود که در آن بر کشف اطلاعات نهفته و ناشناخته از درون حجم انبوه داده ها تاکید می شود .
علاوه بر این داده کاوی با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین نیز ارتباط تنگاتنگی دارد ، بنابراین می توان گفت در داده کاوی تئوریهای پایگاه داده ها ، هوش مصنوعی ، یادگیری ماشین و علم آمار را در هم می آمیزند تا زمینه کاربردی فراهم شود .باید توجه داشت که اصطلاح داده کاوی زمانی به کار برده می شود که با حجم بزرگی از داده ها ، در حد مگا یا ترابایت ، مواجه باشیم . در تمامی منابع داده کاوی بر این مطلب تاکید شده است .هر چه حجم داده ها بیشتر و روابط میان آنها پیچیده تر باشد دسترسی به اطلاعات نهفته در میان داده ها مشکلتر می شود و نقش داده کاوی به عنوان یکی از روشهای کشف دانش ، روشن تر می گردد .
کلمات کلیدی:

داده کاوی

اکتشاف دانش

مدل سازی داده ها

فرایند کشف دانش از پایگاه داده ها

فهرست مطالب
مقدمه ای بر داده کاوی و اکتشاف دانش1
مقدمه3

مفاهیم پایه در داده کاوی4

تعریف داده کاوی4

تاریخچه داده کاوی5

مراحل فرایند کشف دانش از پایگاه داده ها7
مدلسازی پیشگویی کننده10
تقطیع پایگاه داده ها11
تحلیل پیوند12
قابلیتهای DataMining:14
Geographic16
Data Mining16
Data16
Analysis16
داده كاوی و OLAP:16
داده كاوی , آمار و یادگیری ماشین16

كاربردهای داده كاوی17

داده كاوی موفق:18
تحلیل ارتباطات:18
سلسله مراتبی از انتخاب ها21
- هدف كار22
طبقه بندی23
حدس بازگشتی24
سری های زمانی24

مدلها و الگوریتمهای داده كاوی24

شبكه های عصبی25
یك شبكه عصبی با یك لایه پنهان26

درخت های انتخاب26

استنتاج قانون27
الگوریتمهای ژنتیك27
فرآیند داده كاوی28
مدلهای فرآیند28
مدل فرآیند دو سویه28

ساختن یك پایگاه داده داده كاوی29

آماده سازی داده برای مدل سازی31
ساختن مدل داده كاوی31
تائید اعتبارساده32
ارزیابی و تفسیر32
تایید اعتبار مدل32
ماتریسهای پیچیدگی32
ایجاد معماری مدل و نتایج33
منابع و مراجع:34
عباس بازدید : 198 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود پایان نامه رشته کامپیوتر

بررسی کامل الگوریتم ژنتیک و مقایسه آن با روشهای بهینه سازی

مقدمه
در این پایان نامه به معرفی اصول کلی الگوریتم ژنتیک پرداخته می شود از خصوصیت بارز این مطالب آن است که برای فردی که برای نخستین بار با الگوریتم ژنتیک آشنا می شود می تواند اطلاعات مفید و ساده و قابل فهمی ارائه دهد.محدوده کاری الگوریتم ژنتیک بسیار وسیع می باشد و هر روز با پیشرفت روزافزون علوم و تکنولوژی استفاده از این روش در بهینه سازی و حل مسائل بسیار گسترش یافته است.الگوریتم ژنتیک یکی از زیر مجموعه های محاسبات تکامل یافته می باشد که رابطه مستقیمی با مبحث هوش مصنوعی دارد در واقع الگوریتم ژنتیک یکی از زیر مجموعه های هوش مصنوعی می باشد.
الگوریتم ژنتیک را می توان یک روش جستجوی کلی نامید که از قوانین تکامل بیولوژیک طبیعی تقلید می کند .الگوریتم ژنتیک برروی یکسری از جواب های مساله به امید بدست آوردن جوابهای بهتر قانون بقای بهترین را اعمال می کند. درهر نسل به کمک فرآیند انتخابی متناسب با ارزش جواب ها و تولید مثل جواب-های انتخاب شده به کمک عملگرهایی که از ژنتیک طبیعی تقلید شده-اند ,تقریب های بهتری از جواب نهایی بدست می آید. این فرایند باعث می شود که نسلهای جدید با شرایط مساله سازگارتر باشد.
حساب تکاملی ,برای اولین بار در سال 1960 توسط آقای ریچنبرگ ارائه شد که تحقیق وی در مورد استراتژی تکامل بود.بعدها نظریه او توسط محققان زیادی مورد بررسی قرار گرفت تا اینکه الگوریتم ژنتیک (GA ) توسط جان هولند(John Holland ) و در سال 1975 در دانشگاه میشیگان ,ارائه شد.
در سال 1992 نیز جان کوزا (John Koza ) از الگوریتم ژنتیک (GA ) برای حل و بهینه سازی مسائل مهندسی پیشرفته استفاده کرد و توانست برای اولین بار روند الگوریتم ژنتیک (GA ) را به زبان کامپیوتر در آورد و برای آن یک زبان برنامه نویسی ابداع کندکه به این روش برنامه نویسی ,برنامه نویسی ژنتیک (GP ) گویندو نرم افزاری که توسط وی ابداع گردید به نرم افزار LISP مشهور است که هم اکنون نیز این نرم افزار کاربرد زیادی در حل و بهینه سازی مسائل مهندسی پیدا کرده است اصول کار و الگوریتم کلی این نرم افزار بر اساس مسائل پایه و ابتدائی الگوریتم ژنتیک (GA ) می باشد که در این تحقیق مفصل به آن اشاره خواهیم کرد.
همانطور که میدانیم منشا الگوریتم ژنتیک (GA ) از مباحث مربوط به زیست شناسی و آناتومی مربوط به یک موجود زنده ,می باشد بنابر این در این قسمت به توضیح مختصری از تاریخچه بیولوژیکی این الگوریتم می پردازیم.
کلمات کلیدی:

الگوریتم ژنتیک

روشهای بهینه سازی

مقایسه الگوریتم ژنتیک با روشهای بهینه سازی

فهرست
مقدمه
فصل اول

تاریخچه بیولوژیکی الگوریتم ژنتیک

کلیات الگوریتم ژنتیک

قسمتهای مهم الگوریتم ژنتیک

نمایش جمعیت و شروع الگوریتم ژنتیک

تابع هدف و تابع برازش
انتخاب
تقاطع
جهش
تعاریف کلی اجزائ الگوریتم ژنتیک
فضای جستجو
روند کلی بهینه سازی و حل مسائل در الگوریتم ژنتیک

عملگرهای الگوریتم ژنتیک

رمزگذاری و آدرس دهی کروموزومها
تولید مثل
جهش

انواع روشهای رمزگذاری و آدرس دهی کرموزومها

مسئله TSP

انواع روشهای بهینه سازی

روشهای تحلیلی
روشهای عددی

مسائل موجود در بهینه سازی آیرودینامیکی توسط الگوریتم ژنتیک

مقایسه الگوریتم ژنتیک و دیگر روشهای بهینه سازی
کاربردهای الگوریتم ژنتیک
فصل دوم

جعبه ابزار الگوریتم ژنتیک در نرم افزار7 MATLAB

نوشتن M فایل

فراخوانی الگوریتم ژنتیک

 

عباس بازدید : 452 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله رشته کامپیوتر

بررسی برنامه نویسی ژنتیک و تشریح ساختار الگوریتمهای ژنتیک

مقدمه
زمانی که داروین نظریه تاریخی اش را ارائه می نمود، تصور نمی کرد که روزی نظریه اش بعنوان یک راه حل برای مسائل علمی استفاده شود. و تا آنجا پیش برود که انسانها بخواهند، بوسیله آن اعمال هوشمندانه خود را انجام دهند، قطعاً اگر وی با برنامه-نویسی آشنا بود، احتمال نمی دهد که روزی بخواهند با استفاده از مبنای نظریه اش اقدام به برنامه نویسی کنند.داروین در نظریه اش به این نکته اشاره دارد که موجودات اولیه (تک سلولی ها) در تلاش برای بقا شروع به تکامل کرده اند و در طی جریان تولید مثل و با همکاری طبیعت، موجودات کامل تری را بوجود آورده اند، و این موجودات نیز به همین شکل تکامل را ادامه داده اند.
این تکامل در طی چندین هزار سال ادامه یافته تا موجودات فعلی بر روی زمین حاصل شده اند.اما یک موجود چگونه قادر است که شکل و فرم موجودات بعد از خود را تعیین کند؟ برای اینکه جواب سوال را دریابیم، ابتدا باید فرآیند تولید مثل موجودات را بررسی کنیم.در جریان تولید مثل یک موجود کروموزوم های والدین موجود با یکدیگر ترکیب می شوند و سلول تخم را تشکیل می شوند. تکثیر این سلول تخم منجر به تشکیل یک فرزند تقریباً مشابه والدینش می شود. این موجود ترکیبی از خصوصیات والدین خود را به همراه خواهد داشت. این روند باعث تکامل یک موجود می شود.
اما تا اینجای کار اتفاق خاصی که باعث ایجاد یک موجود جدید گردد، به وقوع نپیوسته است. نکته کار اینجاست که در حین تشکیل سلول تخم تغییرات ناخواسته ای درون کروموزوم(های) سلول بوجود می آید. این تغییرات اگر کوچک باشند، در حین تکثیر سلول تخم و تشکیل موجود اصلی اصلاح می شوند. اما تغییرات بزرگ اصلاح نمی شوند و منجر به تشکیل یک موجود جدید می شوند.اگر موجود جدید (و بطور کلی فرزند) ایجاد شده نسبت به والدین در تقابل با محیط برتری داشته باشد، قطعاً در جریان زندگی موفق تر است و امکان تولید مثل پیدا می کند و در نتیجه می تواند خصوصیات خوبش را به فرزندانش منتقل نماید. با توجه به اینکه این فرزندان نیز در تقابل با محیط موفق تر هستند، امکان تولید مثل پیدا می کنند.
کلمات کلیدی:

الگوریتم ژنتیک

پردازش تکاملی

برنامه نویسی ژنتیک

ساختار الگوریتمهای ژنتیک

فهرست مطالب
مقدمه
برنامه نویسی ژنتیک

برنامه نویسی ژنتیک چیست؟

تاریخچه برنامه نویسی ژنتیک

قدمهای اولیه برنامه نویسی ژنتیک
درختهای تجزیه (Parse Trees)

تشریح برنامه نویسی ژنتیک

دو نکته
کنترل عمق درخت
مشکلات

آشنائی با الگوریتمهای ژنتیک

تشریح ساختار الگوریتمهای ژنتیک
مدلسازی مساله یا بازنمائی
تشکیل جمعیت اولیه
ارزیابی جمعیت
انتخاب والدین
باز ترکیبی (Recombination)
جهش
انتخاب بازماندگان
شرط خاتمه الگوریتم

مزایا و معایب استفاده از الگوریتمهای ژنتیک

مراجع
عباس بازدید : 200 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود پایان نامه مهندسی نرم افزار

وب کاوی و بررسی مراحل آن

چکیده:
با افزایش چشمگیر حجم اطلاعات و توسعه وب، نیاز به روش ها و تکنیک هایی که بتوانند امکان دستیابی کارا به داده ها و استخراج اطلاعات از آنها را فراهم کنند، بیش از پیش احساس می شود. وب کاوی یکی از زمینه های تحقیقاتی است که با به کارگیری تکنیک های داده کاوی به کشف و استخراج خودکار اطلاعات از اسناد و سرویس های وب می پردازد. در واقع وب کاوی، فرآیند کشف اطلاعات و دانش ناشناخته و مفید از داده های وب می باشد. روش های وب کاوی بر اساس آن که چه نوع داده ای را مورد کاوش قرار می دهند، به سه دسته کاوش محتوای وب، کاوش ساختار وب و کاوش استفاده از وب تقسیم می شوند. طی این گزارش پس از معرفی وب کاوی و بررسی مراحل آن، ارتباط وب کاوی با سایر زمینه های تحقیقاتی بررسی شده و به چالش ها، مشکلات و کاربردهای این زمینه تحقیقاتی اشاره می شود. همچنین هر یک از انواع وب کاوی به تفصیل مورد بررسی قرار می گیرند. برای این منظور مدل ها، الگوریتم ها و کاربردهای هر طبقه معرفی می شوند.
کلمات کلیدی:

وب کاوی

داده کاوی

انواع وب کاوی

الگوریتم های کاوش

بررسی مراحل وب کاوی

مقدمه
با توسعه سیستم های اطلاعاتی، داده به یکی از منابع پراهمیت سازمان ها مبدل گشته است. بنابراین روش ها و تکنیک هایی برای دستیابی کارا به داده، اشتراک داده، استخراج اطلاعات از داده و استفاده از این اطلاعات، مورد نیاز می باشد. با ایجاد و گسترش وب و افزایش چشمگیر حجم اطلاعات، نیاز به این روش ها و تکنیک ها بیش از پیش احساس می شود. وب، محیطی وسیع، متنوع و پویا است که کاربران متعدد اسناد خود را در آن منتشر می کنند. در حال حاضر بیش از دو بیلیون صفحه در وب موجود است و این تعداد با نرخ 7.3 میلیون صفحه در روز افزایش می یابد. با توجه به حجم وسیع اطلاعات در وب، مدیریت آن با ابزارهای سنتی تقریبا غیر ممکن است و ابزارها و روش هایی نو برای مدیریت آن مورد نیاز است.
فهرست مطالب
1- مقدمه

2- مراحل وب کاوی

3- وب کاوی و زمینه های تحقیقاتی مرتبط

3-1- وب کاوی و داده کاوی
3-2- وب کاوی و بازیابی اطلاعات
3-3- وب کاوی و استخراج اطلاعات
3-4- وب کاوی و یادگیری ماشین

4- انواع وب کاوی

5- چالش های وب کاوی
6- کاوش محتوای وب

6-1- انواع کاوش محتوا در وب

6-1-1- طبقه بندی
6-1-2- خوشه بندی
6-1-3- سایر انواع کاوش محتوا در وب

6-2- رویکردهای کاوش محتوا در وب

6-3- الگوریتم های کاوش محتوا در وب
6-3-1- درخت تصمیم
6-3-2- شبکه عصبی
6-3-3- سایر الگوریتم های کاوش

7- کاوش ساختار وب

7-1- مدل های بازنمایی ساختار وب
7-1-1- مدل های مبتنی بر گراف
7-1-2- مدل های مارکو

7-2- الگوریتم های کاوش ساختار وب

7-2-1- HITS
7-2-2- Page Rank
7-2-3- الگوریتم جریان بیشینه
7-2-4- Average Clicks

7-3- کاربردهای کاوش ساختار وب

7-3-1- تشخیص اجتماعات وب
7-3-2- پیمایش وب
8- کاوش استفاده از وب

8-1- انواع داده های استفاده از وب

8-1-1- داده های سرورهای وب
8-1-2- داده های سرورهای پراکسی
8-1-3- داده های کلاینت

8-2- پیش پردازش داده های استفاده از وب

8-2-1- پاکسازی داده
8-2-2- تشخیص و بازسازی نشست
8-2-3- بازیابی ساختار و محتوا
8-2-4- قالب بندی داده
8-3- روش های کاوش استفاده از وب
8-3-1- قوانین انجمنی
8-3-2- الگوهای ترتیبی
8-3-3- خوشه بندی

8-4- کاربردهای کاوش استفاده از وب

8-4-1- خصوصی سازی محتوای وب
8-4-2- پیش بازیابی

8-4-3- بهبود طراحی سایت های وب

9- کاربردهای وب کاوی
9-1- تجارت الکترونیکی
9-2- موتورهای جستجو
9-3- حراجی در وب
نتیجه گیری
فهرست منابع
عباس بازدید : 184 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی

تکنیک های یادگیری ماشین برای حل مسئله در بازی برابر انسان

مقدمه:
در این مقاله ، سعی برآن است که یک بررسی بر روی حجم زیادی از ادبیاتی که با رهیافت یادگیری ماشین بر بازیها در ارتباط است انجام شود .هدف اصلی از این مقاله ارائه توانایی به خوانندگان مشتاق است تا خیلی سریع به نتایج گذشته که در ارتباط با تحقیق یا پروژه آن هاست دست یابند تا تحقیق خود را از آن جا شروع کنند.تعداد راه های زیادی برای دسته بندی مطالب در این مقاله وجود دارد . ما می توانستیم به طور مثال دسته بندی براساس بازی های مختلف انجام دهیم مانند: شطرنج ، تخته نرد، Go، chekers ، shogi ، poker و ... و یا اینکه دسته بندی را براساس روش ها و تکنیک های یادگیری انجام دهیم . به جای آنها تصمیم گرفته شد که رهیافتی بر پایه مسئله در نظر گرفته شود و دسته بندی را براساس رقابت هایی که در جنبه های مختلف بازی ها انجام شده اند انجام دهیم . با توجه به این معتقدیم که هم محقق در بازی های کامپیوتری می تواند تکنیک های یادگیری ماشین را برای حل مسئله خود پیدا کند و هم محقق در یادگیری ماشین می تواند موضوعات مفید در دامنه تحقیق در بازی های کامپیوتری را داشته باشد.
مقاله پس از نگاهی گذرا بر تاریخچه تحقیق بر روی تکنیک‌های یادگیری ماشین در بازیها با طرح book Learning به عنوان مثال تکنیک هایی که در ذخیره پیش محاسبات حرکات انجام می شود که به نام دستیابی سریع در بازی های تورنمنت هم خوانده می شود آغاز می گردد. سپس مسئله استفاده از تکنیک های یادگیری برای کنترل کردن فرآیند جستجو که در همه برنامه های بازی وجود دارد مورد بررسی قرار می گیرد.
در قسمت چهارم به بررسی بیشترین و معروف ترین وظیفه یادگیری که به نام تنظیم خودکار یک تابع ارزیابی است می پردازیم . مسئله یادگیری با ناظر ، یادگیری مقایسه‌ای ، یادگیری تقویتی ، یادگیریTemporal Difference نیز بررسی می گردند. در یک زیر بخش مجزا در مورد موضاعات مهم و متفاوت بر این رهیافت ها بحث می شود . سپس در بخش پنجم به بررسی راه حل های مختلفی که در شناسائی طرح ها و الگو ها پرداخته می شود از simple – advice taking رهیافت مدل سازی هوشمند گرفته تا استقراء الگوها و استراتژی ها از یک پایگاه داده بازی . در پایان در قسمت ششم مدل سازی حریف به طور مختصر بحث شده و وظیفه بهبود برنامه بازی توسط یادگیری برای استفاده از ضعف حریف مورد بررسی قرار می گیرد.
کلمات کلیدی:

یادگیری ماشین

رهیافت یادگیری ماشین بر بازیها

یادگیری ماشین در بازی مقابل انسان

تکنیک های یادگیری ماشین برای حل مسئله

فهرست مطالب
1- بازی ماشین در مقابل انسان :
2- میراث ساموئل :
3- یادگیری کتابی:

3-1- یادگیری برای انتخاب تغییرات باز:

3-2- یادگیری از روی اشتباهات :

3-3- یادگیری به وسیله شبیه سازی :

4- یادگیری کنترل جستجو:
5- تنظیم تابع ارزیابی:

5-1- یادگیری با ناظر:

5-2- آموزش مقایسه ای :

6- یادگیری تقویتی :

6-1- Temporal-difference learning :
6-2- یادگیری تابع ارزیابی :

6-2-1- توابع ارزیابی خطی در مقابل توابع ارزیابی غیرخطی :

6-2-2- استراتژی‌های آموزش :

6-2-3- یادگیری توابع ارزیابی و جستجو :

6-2-4- استخراج خصایص :

7- الگوهای یادگیری و تصمیم :

7-1- Advice-taking :
8- مدلسازی حریف :

1- بازی ماشین در مقابل انسان :

عباس بازدید : 456 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله کارشناسی ارشد رشته هوش مصنوعی

مدلهای گرافیکی و نمایش آنها

مقدمه:
مدل های گرافیكی تركیبی از تئوری احتمال و تئوری گراف می باشند . در این روش ابزارهای طبیعی فراهم می گردد كه از طریق آنها می توان مسائل مربوط به ریاضی كاربردی و مهندسی را كه پیچیده و غیر قطعی هستند را حل كرد و علاوه بر آن نقش مهم و رو به افزونی در مورد الگوریتم های بادگیری ماشین دارند .حتی می توان یک مدل گرافیکی را یک نوعی از شبکه احتمالی در نطر گرفت که ریشه در زمینه های مختلفی مانند هوش مصنوعی ، احتمال ، کنترل خطای کد گذاری و شبکه های هوش مصنوعی دارد.مدل گرافیکی یک ساختار رسمی ریاضیاتی را فراهم می کند که امکان درک انواع مختلفی از شبکه ها محاسباتی را به وجود می آورد.
ایده اصلی در طراحی مدل گرافیكی استفاده از ساختار ماژولی می باشد از تئوری گرافی برای ایجاد یك رابط مناسب استفاده می شود كه می تواند تعامل بالای مجموعه داده ای را مدل نماید . تئوری ریاضی ( احتمال) به عنوان ارتباط دهنده ی بین ماژول ها می باشد و سیستم در مجموع به صورت یك پارچه می باشد . مهندسی سیستم ها ، تئوری اطلاعات ، تشخیص الگو موارد ویژه ای از فرم های عمومی مدل گرافیكی می باشد .
مدل های گرافیكی یك زیر ساختی را برای معرفی مدل هایی كه در آن تعدادی متغییر با هم تعامل می كنند را ایجاد می كنند . از مدل گرافیكی در زمینه های مختلف مانند : توسعه سیستم خبره احتمالی ، مدل سازی تصویر ، تصحیح خطا در تبادل پیام های دیجیتال استفاده می کردد. هر گره در گراف یك متغییر تصادفی را معرفی می كند و نوعی یال در گراف وابستگی كیفی بین متغییر ها را نشان می دهد .عدم وجود این یال به معنای نبود وابستگی این متغیر به متغییر های دیگر است . وابستگی مقداری بین گره های متصل از طریق توزیع شرطی پارامتری شده ، بیان می شود . الگوی یال ها و تابع پتانسیل یك توزیع پیوسته را روی همه متغیر های گراف نشان می دهد . الگوی یال ها ساختار گراف را نشان می دهد .
کلمات کلیدی:

مدل های گرافیکی

مسائل پیچیده و غیر قطعی

الگوریتم های بادگیری ماشین

فهرست
مقدمه ای بر مدل های گرافیکی ....................................2

نمایش های مدل گرافیکی ...........................................4

مدل گرافیکی جهت دار ..................................5

مدل گرافیکی بدون جهت ................................7

استنتاج..............................................................9
استنتاج دقیق ...............................................10
حذف متغییر ...............................................14
استنتاج احتمالی ...........................................15

الگوریتم های تبادل پیام ..................................15

استنتاج تخمینی ............................................16
یادگیری .............................................................16
مراجع..............................................................25
عباس بازدید : 165 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله ترجمه شده رشته مدیریت

بررسی رابطه سبک های تصمیم گیری با هوش فرهنگی در کارکنان اداره بیمه سلامت استان کردستان


عنوان انگلیسی:

Discussing the relation between decision making styles and cultural intelligence among the employees of Kurdistan's department of health insurance


چکیده:
هدف اصلی این پژوهش شناسایی بررسی سبک های تصمیم گیری با هوش فرهنگی در کارکنان اداره بیمه سلامت استان کردستان بود. این پژوهش کاربردی با رویکردی توصیفی و به روش پیمایشی صورت گرفته است. جامعه ی آماری پژوهش، کلیه ی کارکنان اداره بیمه سلامت استان کردستان است که در زمان انجام پژوهش، با استفاده از روش سرشماری، 137پرسشنامه توزیع گردید و نهایتا 112 پرسشنامه، با استفاده از آزمون های آماری پارامتریک (ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون) مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته-های نهایی پژوهش حاکی از وجود ارتباط معنی دار، بین سبک های تصمیم گیری و ابعاد آن (سبک عقلایی، سبک شهودی، سبک آنی وسبک وابستگی) به جزء سبک اجتنابی با هوش فرهنگی در ادارات مورد مطالعه داشت.


واژگان کلیدی:

سبک های تصمیم گیری
هوش فرهنگی
بیمه سلامت
استان کردستان


مقدمه
در میان مهارت های مورد نیاز قرن 21، توانایی تطبیق مستمر با افرادی از فرهنگ های مختلف و توانایی ارتباطات بین فرهنگی، حائز اهمیت است. محیط کار گسترده، نیاز به افرادی دارد که با فرهنگ های مختلف آشنا باشند و بتوانند با افراد سایر فرهنگ ها، ارتباط مناسب برقرار کنند. برای این منظور، افراد نیاز به هوش فرهنگی دارند (پورصادق و همکاران، 1391). هوش فرهنگی یک قابلیت فردی برای درک، تفسیر و اقدام اثربخش در موقعیت هایی دانسته شده است که از تنوع فرهنگی برخوردارند و با آن دسته از مفاهیم مرتیط با هوش سازگار است که هوش را بیشتر یک توانایی شناختی می دانند (پیترسون ، 2004). تحقیقات نشان می دهند که تفاوت های بین فرهنگ های ملی یکی از عوامل تعیین کننده نوع رفتار می باشند (توماس ، 2006).
برخی، تصمیم گیری را به مثابه قلب سازمان و مدیریت پنداشته و بر این باورند که همه کارکردهای مدیریت و ابعاد سازمان را می توان بر حسب فرآیندهای تصمیم گیری تبیین نمود (گریفیتس ، 1959؛ به نقل از عباس پور، 1382)


فهرست مطالب
چكیده
مقدمه
فرضیات پژوهش
فرضیه اصلی پژوهش
فرضیه های فرعی پژوهش
روش پژوهش
جدول 1: ضرایب آلفای کرونباخ متغیر های تحقیق
یافته های توصیفی پژوهش
یافته های تحلیلی پژوهش
جدول 3: خلاصه آزمون ضریب همبستگی فرضیه‌های پژوهش
جدول4: آزمون رگرسیون
بحث و نتیجه گیری
منابع

عباس بازدید : 156 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله ترجمه شده رشته مدیریت

بررسی رابطه بین سرمایه فکری ومیزان کارایی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در سال 91-90


عنوان انگلیسی:

Discussing the relation between intellectual capital and the level of efficiency among the employees of University of Medical Sciences of Sabzevar during 2012-13


*توجه شود كه این مقاله با نمونه های مشابه از لحاظ محتوا و منابع كاملا متفاوت است و دارای ترجمه انگلیسی میباشد.


چکیده
نقش سرمایه فکری در ایجاد افزایش کارایی کارکنان و افزایش ارزش سازمانی استفاده می شود. در سازمان مبتنی بر دانش از سرمایه فکری به منظور خلق موفقیت یک سازمان به توانایی اش در مدیریت این منبع کمیاب بستگی دارد. هدف این پژوهش بررسی رابطه بین سرمایه فکری و میزان کارایی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می باشد. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش و ماهیت توصیفی همبستگی است. جامعه آماری کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار می باشد. در این پژوهش 2 پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری براساس معیارهای بنتیس و پرسشنامه کارایی که بین 248 نفر از اعضا جامعه مورد بررسی به روش تصادفی طبقه ای نسبی توزیع گردید. اطلاعات حاصل از پرسشنامه در محیط نرم افزاری SPSS با اعمال آزمون های T، تحلیل همبستگی پیرسون، ANOVA، فریدمن، و مدل معادلات ساختاری با توجه به فرضیات تحقیق تجزیه و تحلیل گردید. یافته های پژوهش در فرضیه اصلی وجود رابطه بین عناصر سرمایه فکری و میزان کارایی را در سطح اطمیان 99درصد مورد تائید قرار می دهد. با استفاده از آزمون فریدمن به بررسی یکسان بودن اولویت بندی هر یک از مولفه های سرمایه فکری پرداخته شد که می توان نتیجه گیری کرد که فرض صفر رد شده و میانگین (مولفه ها) یکسان نیست.


کلید واژه:

سرمایه فکری
کارایی
سرمایه انسانی
سرمایه ساختاری
سرمایه رابطه ای


مقدمه
در سال های اخیر، سازمان ها و شرکت های مختلف پیوستن به روند دانش را آغاز کرده اند و مفاهیم جدیدی مانند کار دانشی، کارگر دانشی، مدیریت دانش، وسازمان های دانش بنیان، خبر از شدت یافتن این روند می دهند.
پیتر دراکر از دانشمندان مدیریت، با به کارگیری این واژگان، خبر از ایجاد نوع جدیدی از سازمان می دهد که در آن ها به جا قدرت بازو، قدرت ذهن حاکمیت دارد؛ سازمانی که در آن ارزشمندترین دارایی، سرمایه فکری می باشد ودارایی های فیزیکی مانند ماشین آلات، زمین، تجهیزات و... از اهمیت کمتری برخوردار هستند. جمع آوری و به کاربستن دانش و اطلاعات جدید برای موفقیت این سازمان ها ضروری می باشد. رمضان و حسنوی (Ramezan & Hassanavi)، و سازمان ها دریافتند که هیچ چیز به اندازه دانش نمی تواند آنها را در دنیای رقابتی نگهدارد. لذا بیش از هرچیز کارکنان سازمان به عنوان صاحبان دانش و مهمترین سرمایه ی سازمان مورد توجه قرار گرفته اند. اخوان و باقری (Akhavan & Baqeri)، اما در شرایط کنونی شاهد تبدیل سرمایه فکری به عنوان یکی از مهمترین فاکتورها در جهت رشد و تعالی سازمان ها ودر نگاهی وسیع تر جوامع هستیم.
در حال حاضر کشورهایی توانسته اند گوی رقابت را از دیگر کشورها بربایند که سرمایه های فکری نیرومندتری داشته اند. اایران نیز به عنوان کشوری با جمعیت جوان که دارای ثروت های خدادادی بسیار می باشد می تواند از پتانسیل موجود در زمینه نیروی انسانی (به عنوان یکی از مهمترین عناصر سرمایه فکری) بهره برده و با هدایت مناسب این نیروها بسترهای مناسب در جهت تقویت سرمایه فکری در سطح ملی فراهم آورد. عالم تبریز و رجبی فرد و حاجی باباعلی(Alem Tabriz& Rajabi Fard & Haji Baba Ali).


فهرست مطالب
چكیده
مقدمه
سرمایه ی فکری
روش تحقیق
جامعه و نمونه تحقیق و انتخاب نمونه
روش و ابزارهای جمع آوری اطلاعات
نتایج ویافته های تحقیق
فرضیه اصلی پژوهش
فرضیه فرعی دوم
فرضیه فرعی سوم
نتایج تحقیق

منابع

-حسن زاده اول، میترا(1388) بررسی رابطه ی سبک های مدیریت تعارض با میزان کارایی کارکنان دانشگاه تربیت معلم سبزوار، پایان نامه کارشناسی ارشد.
-دباغ رحیم، برادران شرکا، حمید رضا (1389). بررسی کارایی و بهره وری بیست و چهار دانشگاه، فصلنامه انجمن آموزش عالی ایران، سال دوم، شماره 2.
-مهرابیان فردین، نصیری پور اشکان، کشاورز محمدیان سکینه (1389)، بررسی میزان اهمیت مؤلفه های شناسایی شده بهره وری نیروی انسانی از دیدگاه کارکنان و اعضاء هیئت علمی دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی گیلان.

Akhavan, Peyman ; Baqeri , Roohollah (2011).Knowledge Manahement From Idea To Action , Tehtan: ATi Negar Pub.
Hassanavi , Reza ; Akhavan , Peyman ; Sanjaqi , Mohammad Ebrahim (2011) . Key Factors of Success of The Knowledge Management , Tehran : Ati Negar Pub.
Alem Tavriz , Akvar ; Rajabi Fard , Iman ; Haji Baba Ali , Ali (2009) . Capital , Measurment , Revealing , Management , Tehran : Pub : Industrial Researchs Education Center of Iran.
Mehrabian , Fardin ; Nasiripoor , Ashkan ; Keshavarz Mohannadian , Sakineh (2010) , A Study Of Importance degree Of Known Characteristics Of Human Resourses Productivity From The View point of Gilan Medical Schools’s Staff And Board.
Martines, I. (2009). The Importance of Intellectual capital in organization, [Dissertation Abstract PH.D] university of G lomorgan Bu Siness school, ponty pridd UK.

عباس بازدید : 95 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار

بررسی عملکرد SVM's در مسائل دسته بندی

مقدمه
در این گزارش به بررسی بردارهای پشتیبان خطی و عملکرد آن ها در مسائل مربوط به دسته بندی می-پردازیم. استفاده از بردارهای پشتیبان خطی (SVM's) در مسائل دسته بندی، رویکرد جدیدی است که در چند ساله اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته است و از آن در طیف وسیعی از کاربردها از جمله OCR، تشخیص دستخط، تشخیص علائم راهنمایی و ... استفاده کرده اند. رویکرد SVM به این صورت است که در فاز آموزش، سعی می شود که مرز تصمیم گیری (Decision Boundry) به گونه ای انتخاب گردد که حداقل فاصله آن با هر یک از دسته های مورد نظر ماکزیمم گردد. این نوع انتخاب باعث می شود که تصمیم گیری ما در عمل، شرایط نویزی را به خوبی تحمل کند و پاسخ دهی خوبی داشته باشد. این نحوه انتخاب مرز بر اساس نقاطی به نام بردارهای پشتیبان انجام می شود. در این گزارش ما ابتدا مفاهیمی چون تعمیم پذیری یک ماشین شناسایی الگو و بعد VC را که کاربرد زیادی در مفاهیم ماشین های دسته بندی دارند بررسی می کنیم و سپس به توضیح بردارهای پشتیبان خطی، غیر خطی و توابع کرنل می پردازیم. در نهایت نیز بعد VC را برای برخی از این توابع مورد مطالعه قرار می دهیم
کلمات کلیدی:

یادگیری ماشین

مسائل دسته بندی

ماشین بردار پشتیبان

ماشین های دسته بندی

بردارهای پشتیبان خطی

فهرست مطالب
1 مقدمه1
2 حد بالا برای تعمیم‌پذیری كارایی یك ماشین یادگیر در شناسایی الگو4
3 بعد VC4
3 – 1 نقاط خردشونده با صفحات در فضای Rn5
3-2 بعد VC و تعداد پارامترها6

4 ماشین‌های بردار پشتیانی خطی، مورد جدایی‌پذیر7

4-1 Karush-Kuhn-Tucker11
4-2 تست12
4-3 شرایط جدایی ناپذیر12

5 بردارهای پشتیبان غیرخطی15

5-1 شرایط Mercer16
6 راه حل‌های فراگیر و یكتایی18
7 روش‌های حل18

8 بعد VC ماشینهای بردار پشتیبان19

8-1 بعد VC مربوط به کرنلهای RBF (Radial Basis Function)20

9 مراجع21
عباس بازدید : 211 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود سمینار کارشناسی ارشد کامپیوتر - درس یادگیری ماشین

تاریخچه،نظریه ها و مسایل یادگیری در انسان

مقدمه:
تعریفهای گوناگونی كه درباره یادگیری انجام گرفته نشان می‌دهند كه هنوز تعریف جامع و یكدستی كه برای همه روان‌شناسان با نظریه‌های مختلف پذیرفتنی باشد به دست نیامده است. اما بسیاری از روان‌شناسان و پرورشكاران معتقدند كه «یادگیری تغییری است كه بر اثر تجربه یا آموزش در رفتار موجود زنده پدید می‌آید». در این تعریف مهمترین واژه‌ای كه نظر را به خود جلب می‌كند واژه تغییر است. زیرا رفتار فرد در زمانی كه چیزی نیاموخته با زمانی كه آن چیز را، آموخته است تفاوت دارد.
واژه مهم دیگر رفتار است. زیرا تغییر رفتار با ابعاد بدنی مانند طول و عرض و قد و وزن بدنی ارتباط ندارد، بلكه بیشتر معلوم یادگیری است، نه دگرگونیهای بدنی.با توجه به نكته‌های یاد شده مشاهده می‌شود كه دگرگونیهای ناشی از رشد طبیعی، بازتابها، پاسخهای خستگی، تاثیر داروها از نوع یادگیری نیستند. همچنین، دگرگونیهایی كه نتوانند تغییری در رفتار داشته باشند یادگیری به شمار نمی‌آیند. مانند زمانی كه تجربه یا اندیشه‌ای، احساس یا طرز فكر ما را تغییر می‌دهد. اما هیچ‌گونه اثر آشكاری در رفتار ندارد. هیلگارد روان‌شناس معروف، گرچه یادگیری را دارای دو جنبه نهان (نظری) و نمایان (كارنمودی) می‌داند، ولی تصریح می‌كند كه یادگیری فقط از جنبه نمایان یا عملكردی آن حاصل می‌شود.
از سوی دیگر روان‌شناسانی هستند كه یادگیری از دگرگونیهای نسبتاً پایدار در توانایی، گرایش یا ظرفیت پاسخ‌دهی عنوان كرده‌اند. با این تعریف مشاهده می‌شود كه یادگیری پیش از تغییر رفتار پدید می‌آید. البته موجود زنده زمانی می‌تواند پاسخ لازم را بدهد كه توانایی و ظرفیت دادن پاسخ را دارا باشد. بسیار اتفاق افتاده است كه معلم موضوعی مانند حل مساله را می‌خواهد به شاگرد بیاموزد كه مشهود نیست. انسان فقط نتیجه اندیشیدن یا حل مساله را مشاهده می‌كند، نه فرایندهای ظاهری آنها را. در این مورد علاقه معلم این است كه شاگرد توانایی و استعداد انجام دادن رفتار را به نحو خاصی پیدا كند تا رفتار نمایان و معینی را. ممكن است ادعا شود كه حل مساله عبارت از یك رشته الگوهای پاسخ‌دهی مشخص است و پاسخها نهان هستند تا نمایان. اما در حقیقت وقتی شاگرد جیزی می‌آموزد فقط رفتارش تغییر نمی‌یابد، بلكه استعداد پاسخ دادن او در اوضاع و احوال آینده نیز تغییر پیدا می‌كند.
با توجه به موارد بالا تا اینجا روشن شد كه یادگیری دارای دو تعریف است:
یكی به تغییر رتفار نمایان و دیگری به استعداد یا توانمندی در پاسخ دادن اختصاص می‌یابد. اما روان‌شناسان عصب‌گرا یادگیری را تغییر در ساختار فیزیولوژی اعصاب می‌دانند كه از استعداد ابزار پاسخ پدید می‌آید. دكتر هب یك رشته بررسیهایی درباره كاركرد اعصبا مركزی در رابطه با یادگیری به مضمون زیر انجام داده كه در خور اهمیت است:
یادگیری، فرایند ایجاد سیر یا مدار عصبی نسبتاً پایدار از طریق فعالیت خود به خود در مدارهای موجود است. وقتی فعالیتی صورت می‌گیرد حالت تغییر در ساخت سلولها و مدارهای عصبی ایجاد می‌شود و پاسخ مربوط به اثر برانگیختگی و تكرار به آسانی دریافت می‌شود.با ملاحظه تعریفهای سه‌گانه بالا درباره یادگیری، مورد اول و دوم در بررسیهای روان‌شناسی امروزی دارای اهمیت بیشتری است، اما مورد سوم از اعتبار علمی خاصی برخوردار است.
کلمات کلیدی:

یادگیری ماشین

یادگیری در انسان

نظریه های یادگیری

مسایل یادگیری در انسان

 

فهرست مطالب

1- زمینه و پیشینه نظریه های یادگیری4

1-1. شناخت و زمینه‌های یادگیری4
1-1-1. اهمیت یادگیری4
1-1-2. ماهیت یادگیری5
1-1-3. تعریف یادگیری6
1-2. بنیاد فلسفی نظریه‌ها7
1-2-1. خردگرایی8
1-2-2. تجربه‌گرایی10
1-3. پیشینه نظریه‌های یادگیری11
1-3-1. نظریه لوح سفید11
1-3-2. نظریه شكوفایی طبیعی13
1-3-3. نظریه اندریافت14
1-3-4. نظریه ساخت‌گرایی16
1-3-5. نظریه كارگردگرایی18

 

2. نظریه‌های تداعی‌گرایی21

2-1. نظریه وابسته‌گرایی ثورندایك22
2-1-1. قانونهای یادگیری ثورندایك24
2-1-2. قانونهای اصلی ثورندایك25
2-1-3. قانونهای فرعی26
2-1-4. بررسی و ارزشیابی نظریه وابسته‌گرایی27
2-1-5. هوش از دیدگاه ثورندایك28
2-2. نظریه بازتابی30
2-2-1. پدیده شرطی شدن31
2-3. نظریه رفتارگرایی واتسن34
2-3-1. چگونگی رفتارگرایی34
2-3-2. نقش محیط35
2-3-3. انسان از نظر واتسن35
2-3-4. شرطی شدن هیجانها36
2-3-5. سخن‌گویی از دیدگاه واتسن36
2-3-6. یادگیری از نظر واتسن37
2-4. نظریه كاهش سایق39
2-4-1. یادگیری برای بقاء39
2-5. یادگیری انتظاری40
2-5-1. یادگیری نهایی43
2-5-2. مسائل یادگیری43
2-6. نظریه كمّی اسپنس44
2-6-1. ماهیت نظریه یادگیری اسپنس44
2-6-2. رفتار یكپارچه46
2-6-3. چگونگی سازه‌ها46
2-6-4. تعیین‌كننده‌های رفتار47
2-6-5. یادگیری از دیدگاه اسپنس49
2-6-6. شرطی شدن كلاسیك50
2-6-7. ماهیت شرطی شدن ابزاری50
2-6-8. یادگیری افتراقی52

3. نظریه های شناخت‌گرایی54

3-1. نظریه یادگیری گشتالت55
3-1-1. چگونگی و اهمیت گشتالت55
3-1-2. پدیده فای یا ادراك حركت57
3-1-3.نقش تصویر و زمینه58
3-1-4. قانونهای سازماندهی59
3-1-5. نظریه اثر63
3-1-6. یادگیری از دیدگاه گشتالت64
3-1-7. اهمیت ادراك65
3-1-8. یادگیری و حل مساله66
3-2. نظریه شناخت‌شناسی تكوینی68
3-2-1. چگونگی مراحل رشد68
3-2-2. دوره اول : حسی و حركتی69
3-2-3. دوره دوم : قبل از عملیات عینی70
3-2-4. دوره سوم : عملیات عینی73
3-2-5. دوره چهارم : عملیات صوری77
3-2-6. یادگیری از دیدگاه پیاژه79
3-3. نظریه یادگیری اكتشافی82
3-3-1. چگونگی یادگیری82

 

4. نظریه‌های یادگیری اجتماعی85

4-1. چگونگی یادگیری اجتماعی85
4-2. پیشینه نظریه‌های یادگیری اجتماعی86
4-3. نظریه یادگیری اجتماعی بندورا88
4-3-1. چهارچوب ادراكی88
4-3-2. اهمیت تقلید در یادگیری91
5. مراجع95
عباس بازدید : 171 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود پروژه مطالعاتی درس یادگیری ماشین

یادگیری تقویتی و اجزای آن و اجرایی کردن یک مثال عامل

چکیده :
حیوانات ، انسان ها ، اتومات ها و .. از خود رفتار های مختلفی در محیطی که آن ها را احاطه کرده ، در شرایط مختلف ، از خود نشان می دهند.آن ها کارهای مختلفی را به عنوان باز خورد در جواب ورودی هایی که از محیط می گیرند انجام می دهند. بعضی از این عامل ها رفتار های خود را در طول زمان عوض می کنند.آن ها ممکن است با دادن ورودی های یکسان ، عمل های متفاوتی نسبت به حرکت های قبلی خود انجام دهند. چنین عاملی یاد می گیرد. شاخه یادگیری ماشین به مطالعه الگوریتم های یادگیری که مشخص می کند تغییر در ورودی ها چگونه در رفتار عامل تغییر ایجاد می کند می پردازد.

الگوریتم های یادگیری به 3 دسته تقسیم می شوند :

•با ناظر
•بی ناظر
•تقویتی
در یادگیری با ناظر ، عامل با یک سری ورودی و خروجی مشخص آموزش داده می شود.در یادگیری بی ناظر ، عامل از محیط ، هیچ باز خوردی دریافت نمی کند. در مقابل عامل سعی می کند تا وردی ها را به صورت خوشه ها ، طبقه بندی ها یا ... بازسازی کند.و اعمال خود را بر طبق این طبقه بندی ها و نتیجه گیری ها انجام دهد.
کلمات کلیدی:

یادگیری ماشین

یادگیری تقویتی

الگوریتم های یادگیری

مسائل یادگیری تقویتی

مقدمه:
در یک مسئله یادگیری تقویتی با عاملی روبرو هستیم که از طریق سعی و خطا با محیط تعامل کرده و یاد میگیرد تا عملی بهینه را بری رسیدن به هدف انتخاب نمید
یادگیری تقویتی از ینرو مورد توجه است که راهی بری آموزش عاملها بری انجام یک عمل از طریق دادن پاداش و تنبیه است
بدون ینکه لازم باشد نحوه انجام عمل را بری عامل مشخص نمائیم.
دو استراتژی اصلی بری ینکار وجود دارد:
•1.یکی استفاده از الگوریتم هی ژنتیکی
•2.و دیگری استفاده از روشهی آماری و dynamic programming
محیط مجموعه ی از S حالت ممکن است.
در هر لحظه t عامل میتواند یکی از A عمل ممکن را انجام دهد.
عامل ممکن است در مقابل عمل و یا مجموعه ی از اعمالی که انجام میدهد پاداش r را دریافت کند. ین پاداش ممکن است مثبت و یا منفی )تنبیه(باشد
عامل در محیط حرکت کرده و حالتها و پاداشهی مربوطه را به خاطر می سپارد.
عامل سعی میکند طوری رفتار کند که تابع پاداش را ماکزیمم نمید.
پاداش Rt مجموع پاداشی است که عامل با گذشت زمانt جمع کرده است.
فهرست مطالب

•معرفی یادگیری تقویتی

•برنامه نویسی پویا

•اجزا یک سیستم یادگیری تقویتی

oمحیط
oتابع پاداش
oتابع مقدار
•Q-Learning
oمعرفی
oالگوریتم یادگیری
oمثالی از یک عامل
oاثبات همگرایی
oیادگیری Q برای MDP غیرقطعی

•روش های مونت کارلو در یادگیری تقویتی

oویژگیها

oسیاست first visit MC

oکنترل مونت کارلو

oهمگرایی مونت کارلو

oon line policy و off line policy
•منابع
عباس بازدید : 204 جمعه 07 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود مقاله رشته هوش مصنوعی

شبکه های خودسازمان ده و تقسیم بندی آنها از لحاظ ساختاری

مقدمه
درشبکه ی خودسازمان ده، از روش یادگیری رقابتی برای آموزش استفاده می شود و مبتنی بر مشخصه های خاصی از مغز انسان توسعه یافته است. سلولها در مغز انسان در نواحی مختلف طوری سازمان دهی شده اند که در نواحی حسی مختلف، با نقشه های محاسباتی مرتب و معنی دار ارائه می شوند. برای نمونه، ورودیهای حسی لامسه –شنوائی و ... با یک ترتیب هندسی معنی دار به نواحی مختلف مرتبط هستند.
در یک شبکه ی خود سازمان ده که با SOM(Self Organization Map) یا برخی مواقع به صورت SOFM(Self Organization Feature Map) نشان داده می شود، واحد های پردازش گر در گره های یک شبکه ی یک بعدی، دو بعدی یا بیشتر قرار داده می شوند. واحد ها در یک فرآیند یادگیری رقابتی نسبت به الگوهای ورودی منظم می شوند. محل واحدهای تنظیم شده در شبکه به گونه ای نظم می یابد که برای ویژگیهای ورودی، یک دستگاه مختصات معنی دار روی شبکه ایجاد شود. لذا یک نقشه ی خود سازمان ده، یک نقشه ی توپوگرافیک از الگوهای ورودی را تشکیل می دهد که در آن، محل قرار گرفتن واحدها، متناظر ویژگیهای ذاتی الگوهای ورودی است.
یادگیری رقابتی که در این قیبل شبکه ها بکار گرفته می شود بدین صورت است که در هر قدم یادگیری، واحدها برای فعال شدن با یکدیگر به رقابت می پردازند، در پایان یک مرحله رقابت تنها یک واحد برنده می شود، که وزنهای آن نسبت به وزنهای سایر واحدها به شکل متفاوتی تغییر داده می شود. این نوع از یادگیری را یادگیری بی نظارت (Unsupervised) می نامند. شبکه های خودسازمان ده به لحاظ ساختاری به چند دسته تقسیم می شوند که در ادامه با هر یک از آنها به صورت مختصری آشنا می شویم.
کلمات کلیدی:

یادگیری رقابتی

یادگیری بی نظارت

شبكه های عصبی SOM

دسته بندی ساختاری شبکه های خودسازمان ده

فهرست مطالب
مقدمه2

1) شبکه های خودسازمانده دارای وزن ثابت:3

1-1) شبکه ی ماکس نت(MaxNet)3
مدل ساختاری شبکه ی MaxNet4
ساختارشبکه4
الگوریتم کار شبکه5

1-2) شبکه ی کلاه مکزیکی(Mexican Hat Network)5

مدل ساختاری شبکه ی کلاه مکزیکی که اتصالات فقط بری واحد i ام رسم شده6

1-3) شبکه ی همینگ (Hamming Network)8

مدل ساختاری یک واحد از شبکه ی همینگ9
مدل ساختاری شبکه همینگ11

2)شبکه ی (لایه ی) کوهونن11

مدل ساختاری شبکه ی کوهونن یک بعدی13
مدل ساختاری شبکه ی کوهونن دو بعدی13
مشکلات و راه حلها15
شعاع همسایگی بزرگ در آغاز یادگیری20
کاهش شعاع همسایگی با گذر زمان20
برخی انواع تغییر یافته ی SOM22

برخی کاربردهای شبکه های SOM24

نحوه ی پیاده سازی این نوع از شبکه در مجموعه ی Matlab26

چند مثال پیاده سازی از این نوع شبکه32
منابع36
عباس بازدید : 248 سه شنبه 04 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود پاورپوینت مهندسی صنایع

بررسی امنیت و قابلیت اطمینان در سامانه سرپرستی و گردآوری داده

مقدمه
اسکادا[1] (کنترل سرپرستی و اکتساب داده) به سامانه‌های کنترل و اندازه‌گیری در مقیاس بزرگ اطلاق می‌شود. معمولا منظور از اسکادا یک سامانهٔ مرکزی است که نظارت و واپایی یک سایت یا سیستم گسترده در فواصل زیاد (در حد چندین کلیومتر) را بر عهده دارد. درعبارتی اسکادا تلفیق تله متری و گردآوری داده است، که شامل جمع آوری اطلاعات و انتقال آن به یک سایت مرکزی، اجرای تجزیه و تحلیل و کنترل لازم، و سپس نمایش این داده ها بر روی تعدادی از صفحات نمایشی اپراتوری است.
در یک سیستم اسکادا اتاق کنترل می‌تواند بر پایهٔ داده‌های بدست‌آمده دستورهای لازم را صادر کند. همچنین این داده‌ها در یک سیستم ثبت اطلاعات یا سیستم مدیریت پایگاه داده ذخیره می‌شوند که معمولا قابلیت ترسیم نمودار و تحلیل اطلاعات را هم دارد.سیستم‌های اسکادا برای مانیتور کردن یا کنترل فرآیندهای شیمیایی، حمل و نقل، سیستم‌های آبرسانی شهری، کنترل تولید و توزیع انرژی الکتریکی و در خطوط نفت و گاز و سایر فرایندهای گسترده و توزیع یافته استفاده می‌شود. کنترل ممکن است به صورت اتوماتیک و یا توسط دستورات اپراتور باشد.
کلمات کلیدی:

سیستم اسکادا

بررسی امنیت در سیستم اسکادا

بررسی قابلیت اطمینان در سیستم اسکادا

فهرست مطالب
مقدمه ای بر اتوماسیون

اسكادا چیست ؟

عناصر یك سیستم اسكادا

نسل های مختلف سیستم های اسكادا

ضرورت توجه به امنیت سیستم های اسكادا

ایمن سازی سیستم های اسكادا

استاكس نت و سیستم های اسكادا

عباس بازدید : 291 سه شنبه 04 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود پاورپوینت مهندسی برق

بررسی امنیت بهره برداری سیستم قدرت

چکیده:
تعیین سطح امنیت سیستم قدرت، به طور سنتی با استفاده از معیارهای قطعی انجام می پذیرد. با استفاده از این معیار در نهایت نقاط بهره برداری سیستم قدرت به دو دسته دارای امنیت و فاقد امنیت دسته بندی می شود. اگر در صورت وقوع یک خطای مشخص، متغیرهای بهره برداری از حدود خود خارج شوند (شرایط فاقد امنیت) لازم است تصمیمات پیشگیرانه ای اتخاذ شود تا از امنیت سیستم در صورت وقوع خطا اطمینان حاصل گردد. علاوه بر معیار قطعی جهت تعیین سطح امنیت سیستم قدرت، اخیرا از معیار احتمالاتی و یا معیار بر اساس ریسک استفاده می شود. ارزیابی امنیت بر اساس ریسک، بر محاسبه شاخص ریسک استوار می باشد.
کلمات کلیدی:

سیستم قدرت

امنیت بهره برداری سیستم قدرت

عوامل مؤثربر امنیت سیستم قدرت

فهرست مطالب
بهره برداری اقتصادی از سیستم قدرت

بهره برداری از سیستم قدرت با امنیت مطلوب

امنیت سیستم قدرت
درارتباط با بهره برداری مطمئن، بهره بردار سه وظیفه اصلی را به عهده دارد
پایش سیستم (System Monitoring)
تحلیل پیشامدها (Contingency Analysis)

پخش بار بهینه مقید به امنیت (SCOPF)

وظیفه دوم- بررسی پیشامدها (‍Contingency Analysis)
وظیفه سوم- SCOPF
حالتهای بهره برداری
تامین برق مطمئن و اقتصادی
The NYISO Control Room

بررسی پیشامدها و تشخیص مسایل شبكه

روش حساسیت شبكه
ضریب جابجایی در تولید (Generation Shift Factors)
ضریب توزیع وقفه خطوط (Line Outage Distribution Factors)
روش حساسیت شبكه
ضرایب توزیع وقفه خطوط

بررسی پیشامدها با استفاده از ضرایب حساسیت

فرضیات
معلوم بودن خروجی هر واحد
معلوم بودن توان انتقالی از خطوط
معلوم بودن ضرایب حساسیت
جبران تمام كمبود تولید توسط شین مبنا
محاسبه ضرایب حساسیت شبكه
ضرایب جابجایی تولید
محاسبه ضرایب حساسیت شبكه
ضرایب توزیع وقفه خطوط
محاسبه ضرایب حساسیت شبكه
اصلاح توزیع بار

بهره بردار چه اقدامی را می تواند در اثر وقوع یك پیشامد انجام دهد؟

بهره بردار می تواند برای بهبود وضعیت اضافه بار اعمال زیر را انجام دهد:
جابجایی در تولید
تعدیل و تنظیم تبادل با سیستمهای همسایه
تنظیم شیفت دهنده های فاز
كلید زنی شبكه انتقال
بارزدایی
برای بهبود وضعیت ولتاژ:
تنظیم تحریك ژنراتورها

تنظیم اتصالات سر اتوترانسفورمرها

كلید زنی منابع تولید توان راكتیو
كلید زنی شبكه انتقال
بارزدایی

اصلاح توزیع بار با استفاده از ضرایب حساسیت

جابجایی تولید

استفاده از پخش بار متناوب در بررسی پیشامدها

راه حل :محدود نمودن پیشامدها
انتخاب پیشامد- روش 1P1Q

تاثیر جغرافیایی پیشامد

(تقسیم سیستم به دو بخش متاثر شده و متاثر نشده از پیشامد)
لایه صفر (مربوط به شاخه قطع شده)
(دیسپاچینگ منطقه ای (سطح یك Area Operating Center - AOC
عباس بازدید : 171 سه شنبه 04 خرداد 1395 نظرات (0)

دانلود پایان نامه رشته مدیریت

بررسی تاثیرات مدیریت موفق بر کارکرد کارمندان اداره کل استاندارد خراسان

چکیده
امروزه اصلی ترین مباحثی كه در رابطه با مدیریت یك مجموعه مطرح می باشد، برنامه ریزی صحیح،نگرش به توسعه ، تصمیم درست در شرایط متغیر، بهبود مستمر، رضایت و حفظ كرامت كلیه ذینفعان، تعالی ورسیدن به سطح ناب است. تمركز بر جریان ارزش، تكوین ساختار ناب، رفتار سازمانی و كاربرد مقدمات ناب می تواند زمینه ساز یك مدیریت عملكرد ناب باشد در این تحقیق همچنین الزامات ایجاد مدیریت ناب ، شرایط لازم و نحوه اداره كردن،ارزیابی، رسیدن به اهداف آرمانی و چگونگی توسعه آن نیز بیان گردیده. آنگاه میزان افزایش بازدهی و درصدرضایت ذینفعان تحلیل شده است.
در این پایان نامه به بررسی تاثیرات مدیریت موفق بر عملکرد کارکنان اداره کل استاندارد خراسان پرداخته شده است.
کلمات کلیدی:

مدیریت موفق

عملکرد کارکنان

بهبود بهره وری نیروی انسانی

نظام ارزشیابی عملكرد كاركنان

تاثیرات مدیریت موفق بر عملکرد کارکنان

مقدمه :
اصولأ استعدادهای خلاق در محیط های مطلوب شکوفا و متبلور می شوند. بنابراین یکی از الزامات و روش های مهم متبلور کردن خلاقیت به وجود آوردن سازمانی پویا،مستعد،خلاق و به طور کلی یادگیرنده است.از سوی دیگر دنیای کنونی به سمتی پیش می رود که سازمان ها علاوه بر یادگیرنده بودن باید یاد دهنده نیز باشند تا بتوانند از مزیت رقابتی مطمئنی برخوردار گردند.بنابراین ایجاد و بکارگیری سازمان های خلاق و یادگیرنده از مهم ترین و ضروری ترین وظایف مدیران و مسئولان کشور می باشد.
در کشور ما ایجاد این سازمان ها با موانع زیادی روبه رو می باشد که باید این موانع شناسایی شده و راهکارهای عملی برای رفع آنها ارائه گردد.از سوی دیگر مدیران و رهبران سازمان ها باید این فرهنگ سازمانی را بومی سازند تا از نتایج مثبت ناشی از بکارگیری آن برخوردار گردند. با توجه به نقش مهم این سازمان ها در دنیای کنونی، پژوهش هایی در این زمینه لازم است تا آثار مثبت حاصل از نهادینه کردن این سازمان ها و موانع موجود در راه ایجاد آنها شناسایی گردد و همچنین راهکارهایی برای رفع این موانع و سرعت بخشیدن به تکامل این سازمان ها ارائه گردد.
قوی ترین واحد های اقتصادی با توان تولید بالا و دارا بودن سهم بازار فروش متناسب و ضریب سود آوری در خور توجه و با امكانات و منابع سرشار حداكثر ظرف مدت 5 دوره مالی متوالی پس از در اختیار گرفتن اداره آنها توسط مدیریتی با عملكرد ضعیف، مشروط به آنكه در این مدت شارژ مجدد سرمایه از ثروت ملی و دوپینگ منابع وجوه از محل اعطای تسهیلات رانتی و یا فروش و حراج اموال و دارایی های ثابت به این واحد ها تزریق نشود، به طورقطع و یقین این واحدهای اقتصادی تهی از منابع ، سرشار از تعهدات آتی به صورت ورشكسته و یا متلاشی شده رها خواهند شد.
فهرست مطالب
بررسی تاثیرات مدیریت موفق بر کارکرد کارمندان اداره کل استاندارد خراسان1
تاریخچه3
مقدمه4
چکیده6
فصل اول – طرح تحقیق7
اهمیت و فایده تحقیق :7
علت و هدف تحقیق :9
هدف كلی10
اهداف جزئی10
طرح مسئله11
فرضیه ها11
تعریف واژه ها12
تعیین چارچوب ماموریت سازمان13
ارتباط مؤثر با کارکنان13
استفاده مؤثر از قدرت14
استفاده از تیم و مشارکت دادن افراد14
حل مشکل با خلاقیت15
رفتار مطلوب و كردار درست رهبران و مدیران15
عوامل موثر بر رضایت شغلی16
میزان درآمد و یا دستمزد16
ایمنی شغلی16
ارتقای شغلی17
بهره وری17
رضایت شغلی و بهره وری18
روش تحقیق18
موانع و محدودیتهای تحقیق19
فصل دوم – مروری بر ادبیات موضوع ( پیشینه تحقیق )20
پاداشها و برانگیختن میل به موفقیت مردم26
مدیریت در هزاره سوم28
تسهیل دستاوردهای یک مدیریت29
مدیریت خلاق و اثر بخش، 31
ویژگیهای حرفه‌ای مدیران موفق33
ویژگیهای حرفه‌ای بودن مدیران موفق34
OD و موفقیت مدیر35
مروری بر پژوهشهای انجام شده36
فصل سوم38
فصل چهارم – تجزیه و تحلیل اطلاعات40
فصل پنجم – خلاصه و نتیجه گیری42
پیشنهادات تحقیق :43
منابع و مأخذ55
عباس بازدید : 102 سه شنبه 04 خرداد 1395 نظرات (0)
عباس بازدید : 111 سه شنبه 04 خرداد 1395 نظرات (0)

مقاله ترجمه شده رشته مدیریت

توسعه مدل کیفی بهره وری با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره

(مطالعه موردی : شرکت داده گستر عصر نوین)


عنوان انگلیسی:

Developing Qualitative Model of Productivity by Using Multi-Criteria Decision Making Techniques


چکیده
پژوهش حاضر با هدف توسعه مدل کیفی بهره وری در شرکت داده گستر عصر نوین به انجام رسیده است. جامعه آماری تحقیق حاضر متشکل از یک تیم خبره 25 نفره بود که بصورت قضاوتی انتخاب شده بودند. این گروه خبره، جزو مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شرکت داده گستر عصر نوین بودند و همگی بر فرایندهای اجرایی (فنی و سازمانی) شرکت تحت مطالعه احاطه کامل داشتند. در این تحقیق، جهت جمع آوری داده ها، متناسب با اهداف هر فاز، از سه پرسشنامه استفاده شد. همچنین، جهت تجزیه و تحلیل داده ها در فاز نهایی و دستیابی به مدل وزنی بهره وری کیفی، از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره (و مشخصاً فرایند تحلیل سلسله مراتبی) بهره گرفته شد. نتایج این، مدل کیفی بهره وری شرکت تحت مطالعه را در دو فاز کارایی و اثربخشی استخراج نمود و البته وزن هر متغیر را نیز محاسبه نمود. گفتنی است که تحقیق حاضر، یک مطالعه اکتشافی – کاربردی است که واحد تحلیل در آن، فرد در نظر گرفته شده است.


کلمات کلیدی:

مدل کیفی بهره وری
شرکت داده گستر عصر نوین
فرایند تحلیل سلسله مراتبی



مقدمه و بیان مسئله
در دنیای رقابتی امروز، بهره وری به عنوان یک فلسفه و یک دیدگاه مبتنی بر استراتژی بهبود عملیات مهمترین هدف سازمانهای پیشرو می باشد. در پرتو این استراتژی، سازمان ها با ارتقاء و رشد بهره وری، منابع و عوامل تولید سودآوری بلندمت خود را تضمین می نمایند (علیزاده، 1393). بهره وری نگرش واقع گرایانه به کار و زندگی است و فرهنگی است که در آن انسان با فکر و هوشمندی فعالیتهایش را با ارزشها و واقعیتها منطبق می سازد تا بهترین نتیجه را در جهت اهداف مادی و معنوی حاصل کند. به عبارت دیگر کوششهای اقتصادی انسان همیشه و همواره معطوف برآن بوده است که حداکثر نتیجه را از تلاشها و امکانات بدست آورد. آنچه در سازمانها مزیت رقابتی ایجاد می کند، بهره وری به معنای بکارگیری و ترکیب موثر منابع موجود در سازمان است. بهبود اثربخش بهره وری همانند سایر مولفه ها و فرآیندهای نرم افزاری سازمانی از الزامات کار سازمانی است که در ذات و خمیرمایه بهبود بهره وری نهفته است و مشروعیت بهره وری در بهبود و اصلاح آن است (انجمن بهره وری ایران ، 1391).
بهره وری در سطوح مختلف مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. بسته به نوع تحلیل و اهداف مورد انتظار یک تحقیق ، سطح مورد نظر انتخاب و مورد مطالعه قرار می گیرد. روش های مختلفی به منظور سنجش بهره وری وجود دارد؛ از جمله روش های مبتنی بر اقتصاد سنجی و تخمین تابع تولید، روش حسابداری رشد و روش شاخص عددی. هریک از این روش ها دارای مزایا و معایبی است و انتخاب روش بر حسب محدودیتها و اهداف مورد نظر صورت می گیرد. اغلب سازمان های بین المللی و مراکز آماری کشورهای مختلف از روش شاخص عددی بهره می برند. ولی مساله اینجاست که در طول سالیان اخیر، مطالعه بهره وری توسط سیاست گذاران، محققان و پژوهشگران بسیاری از کشورهای مختلف در سطح کلان اقتصادی متمرکز شده است (Harold and Lee, 2014)


فهرست مطالب
چكیده
مقدمه
چارچوب نظری تحقیق
جدول 1) شاخص های عملکرد کلیدی برای اندازه گیری کیفی بهره وری
روش شناسی تحقیق
شکل 1) ساختار سلسله مراتب AHP
جدول 2) مقیاس ساعتی برای کمی سازی معیارهای کیفی
جدول 3) شاخص تصادفی بودن با توجه به تعداد معیارها
نتایج تجزیه و تحلیل داده ها
۱. آمار توصیفی
۲. نتایج حاصل از پرسشنامه های شماره 1 و 2 تحقیق
جدول 4) ابعاد و شاخصه های شناسایی شده در خصوص کارایی
جدول 5) ابعاد و شاخصه های شناسایی شده در خصوص اثربخشی
۳. نتایج حاصل از بکارگیری متدولوژی AHP برای داده های حاصل از پرسشنامه شماره 3 تحقیق
جدول 6) وزن مؤلفه های اصلی مدل کیفی بهره وری
شکل 2) تعیین وزن مؤلفه های اصلی مدل کیفی بهره وری
جدول 7) وزن ابعاد اصلی کارایی در مدل کیفی بهره وری
شکل 3) تعیین وزن ابعاد اصلی کارایی در مدل کیفی بهره وری
جدول 8) وزن شاخصه های فنی کارایی در مدل کیفی بهره وری
شکل 4) تعیین وزن شاخصه های فنی کارایی در مدل کیفی بهره وری
جدول 9) وزن شاخصه های سازمانی کارایی در مدل کیفی بهره وری
شکل 5) تعیین وزن شاخصه های سازمانی کارایی در مدل کیفی بهره وری
جدول 10) وزن ابعاد اصلی اثربخشی در مدل کیفی بهره وری
شکل 6) تعیین وزن ابعاد اصلی اثربخشی در مدل کیفی بهره وری
جدول 11) وزن شاخصه های فنی اثربخشی در مدل کیفی بهره وری
شکل 7) تعیین وزن شاخصه های فنی اثربخشی در مدل کیفی بهره وری
جدول 12) وزن شاخصه های بازارابی و فروش اثربخشی در مدل کیفی بهره وری
شکل 8) تعیین وزن شاخصه های بازارابی و فروش اثربخشی در مدل کیفی بهره وری
جدول 13) وزن شاخصه های سازمان و مدیریت اثربخشی در مدل کیفی بهره وری
شکل 9) تعیین وزن شاخصه های سازمان و مدیریت اثربخشی در مدل کیفی بهره وری
نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات
منابع

تعداد صفحات : 41

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 1201
  • کل نظرات : 24
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 5
  • آی پی امروز : 51
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 95
  • باردید دیروز : 59
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 154
  • بازدید ماه : 154
  • بازدید سال : 20,018
  • بازدید کلی : 492,036
  • کدهای اختصاصی